Är det lönsamt att göra reklam i Bostadsbladet? : Case Vaasan Kotijoukkue
Rintala, Karolina (2017)
Rintala, Karolina
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211965
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä Internet on kasvattanut suosiotaan paljon ja se on muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä monella tapaa. Kuluttajat ovat muuttuneet enemmän passiivisista aktiivisiin, informaatiota hakeviin ja vaihtoehtoja vertaileviin. Tämän muutoksen myötä myös markkinointi on muuttunut. Kuluttajia pommitetaan mainoksilla joka päivä ja siksi tarvitaan uusia keinoja herättämään ihmisten huomiota.
Asuntolehti on ilmaislehti, joka sisältää myytävänä olevien asuntojen ilmoituksia. Viime aikoina monet kiinteistövälitysyritykset ovat lopettaneet Asuntolehdessä mainostamisen. Tämän työn tavoitteena oli selvittää onko mainostaminen Asuntolehdessä vielä kannattavaa. Laskevan suosion lisäksi mainostaminen Asuntolehdessä on suhteellisen kallista.
Empiirinen osa koostuu markkinatutkimuksesta, jossa tutkittiin kuluttajien asenteita eri kiinteistövälityksen markkinointikanavia kohtaan. Asuntolehti sai neutraalin tuloksen, kaikista painetuista medioista Asuntolehti sai parhaimman tuloksen. Selvästi parhaimman tuloksen sai tosin internetkanavat, joissa voi verrata eri kiinteistöjä, jotka ovat eri kiinteistövälitysyritysten välityksessä. De senaste årtiondena har Internet fått ett stort genomslag och det har ändrat människors köpbeteenden på många sätt. Konsumenter har förändrats från mer passiva till aktiva, informationssökande och jämförande av olika alternativ. I och med denna utveckling har också marknadsföringen ändrats drastiskt. Konsumenter bombarderas med reklam varje dag, därför krävs det något speciellt för att väcka deras uppmärksamhet.
Bostadsbladet är en gratistidning som innehåller annonser om fastigheter till salu. På senare tid har dock fler och fler fastighetsförmedlingsbyråer slutat att annonsera i Bostadsbladet. Problemställningen i detta arbete är också ifall det ännu löns att annonsera i Bostadsbladet. Utöver den fallande populäriteten för Bostadsbladet är det också relativt dyrt att lägga annonser där.
Den empiriska delen består av en marknadsundersökning som studerar konsumenters attityder till olika marknadsföringskanaler för fastighetsförmedling. Bostadsbladet fick ett ganska neutralt resultat, av olika tryckta medier tyckte man bäst om Bostadsbladet. Klart mest populära var dock webbkanalerna där man kan jämföra olika fastigheter med varandra och från olika fastighetsförmedlingsbyråer. The last decades the Internet has had an big breakthrough and it has changed people`s buying behavior in many ways. Consumers have changed from passive to more active, information seeking and comparative of different options. Because of this development marketing has also changed. Consumers are showered with advertisement every day and you need to come up with new ways to get the consumer`s attention.
Asuntolehti is a free magazine with advertisement about real estate for sale. Lately several real estate agencies have stopped advertising in Asuntolehti. The aim with this thesis is to find out if it still is profitable to advertise in Asuntolehti. Besides the falling popularity of Asuntolehti it is also rather expensive to advertise in it.
The empiric part of this thesis is a market research studying consumer`s attitudes towards different marketing channels for real estate. The Asuntolehti received a neutral result, the consumers liked it most of all the print medias. Clearly the best result was gained by the web channels where you can compare real estate mediated by different real estate agencies.
Asuntolehti on ilmaislehti, joka sisältää myytävänä olevien asuntojen ilmoituksia. Viime aikoina monet kiinteistövälitysyritykset ovat lopettaneet Asuntolehdessä mainostamisen. Tämän työn tavoitteena oli selvittää onko mainostaminen Asuntolehdessä vielä kannattavaa. Laskevan suosion lisäksi mainostaminen Asuntolehdessä on suhteellisen kallista.
Empiirinen osa koostuu markkinatutkimuksesta, jossa tutkittiin kuluttajien asenteita eri kiinteistövälityksen markkinointikanavia kohtaan. Asuntolehti sai neutraalin tuloksen, kaikista painetuista medioista Asuntolehti sai parhaimman tuloksen. Selvästi parhaimman tuloksen sai tosin internetkanavat, joissa voi verrata eri kiinteistöjä, jotka ovat eri kiinteistövälitysyritysten välityksessä.
Bostadsbladet är en gratistidning som innehåller annonser om fastigheter till salu. På senare tid har dock fler och fler fastighetsförmedlingsbyråer slutat att annonsera i Bostadsbladet. Problemställningen i detta arbete är också ifall det ännu löns att annonsera i Bostadsbladet. Utöver den fallande populäriteten för Bostadsbladet är det också relativt dyrt att lägga annonser där.
Den empiriska delen består av en marknadsundersökning som studerar konsumenters attityder till olika marknadsföringskanaler för fastighetsförmedling. Bostadsbladet fick ett ganska neutralt resultat, av olika tryckta medier tyckte man bäst om Bostadsbladet. Klart mest populära var dock webbkanalerna där man kan jämföra olika fastigheter med varandra och från olika fastighetsförmedlingsbyråer.
Asuntolehti is a free magazine with advertisement about real estate for sale. Lately several real estate agencies have stopped advertising in Asuntolehti. The aim with this thesis is to find out if it still is profitable to advertise in Asuntolehti. Besides the falling popularity of Asuntolehti it is also rather expensive to advertise in it.
The empiric part of this thesis is a market research studying consumer`s attitudes towards different marketing channels for real estate. The Asuntolehti received a neutral result, the consumers liked it most of all the print medias. Clearly the best result was gained by the web channels where you can compare real estate mediated by different real estate agencies.