ASPERGER-OPPILAAN KOULUNKÄYNNIN TUKEMINEN PERUSKOULUSSA
Immonen, Minni (2010)
Immonen, Minni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287109
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Immonen, Minni. Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukeminen peruskoulussa. Pieksämäki, kevät 2010, 55s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialankoulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat keskeisiä tekijöitä, joiden keinoin koulu voi tukea Asperger-oppilaan koulunkäyntiä peruskoulussa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä ovat oleelliset kehittämiskohteet Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukemisen lisäämiseksi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu Autismi- ja Aspergerliitto ry:n julkaisemasta Autismi-lehden vuosikerrasta 2009. Kyseinen vuosikerta sisältää yhteensä viisi lehteä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukeminen on laaja-alainen, useista eri tekijöistä koostuva kokonaisuus. Keskeisiä tekijöitä Asperger-oppilaan koulunkäynnin kokonaisvaltaisessa tukemisessa ovat oppilaan yksilöllisyyden huomiointi, sopivan opetustavan järjestäminen, toimiva yhteistyö, ennaltaehkäisy, riittävä tietous sekä koulun henkilökunnan arvot, asenne ja rooli. Oleelliset kehittämiskohteet Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukemisen lisäämiseksi ovat tiedon lisääminen, yhteistyöhön panostaminen ja sen hyödyntäminen sekä riittävien taloudellisten resurssien turvaaminen.
Immonen, Minni. Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukeminen peruskoulussa. Pieksämäki, kevät 2010, 55s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialankoulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat keskeisiä tekijöitä, joiden keinoin koulu voi tukea Asperger-oppilaan koulunkäyntiä peruskoulussa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä ovat oleelliset kehittämiskohteet Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukemisen lisäämiseksi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu Autismi- ja Aspergerliitto ry:n julkaisemasta Autismi-lehden vuosikerrasta 2009. Kyseinen vuosikerta sisältää yhteensä viisi lehteä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukeminen on laaja-alainen, useista eri tekijöistä koostuva kokonaisuus. Keskeisiä tekijöitä Asperger-oppilaan koulunkäynnin kokonaisvaltaisessa tukemisessa ovat oppilaan yksilöllisyyden huomiointi, sopivan opetustavan järjestäminen, toimiva yhteistyö, ennaltaehkäisy, riittävä tietous sekä koulun henkilökunnan arvot, asenne ja rooli. Oleelliset kehittämiskohteet Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukemisen lisäämiseksi ovat tiedon lisääminen, yhteistyöhön panostaminen ja sen hyödyntäminen sekä riittävien taloudellisten resurssien turvaaminen.