Huostaanotetun nuoren seksuaalisuuden kohtaaminen valtion koulukodeissa
Valli, Päivi (2010)
Valli, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307383
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ensisijainen tavoite on selvittää, miten valtion kuudessa koulukodissa kohdataan huostaan otettujen, koulukoteihin sijoitettujen, nuorten seksuaalisuus kohdataan ja miten heidän seksuaaliterveyttään edistetään. Tuon esille myös nuorten omia, autenttisia, mielipiteitä ja näkemyksiä siitä, miten he toivoisivat seksuaaliterveyttä edistettävän ja miten he toivoisivat tulevansa kohdatuiksi seksuaalisina henkilöinä.
Tavoitteena on myös herättää lastensuojelulaitoksissa työskentelevien henkilöiden mielenkiinto nuorten seksuaaliterveyden edistämiseen ja tarjota heille ensiapua sekä menetelmiä tilanteisiin, joissa he kohtaavat nuoren ja hänen seksuaalisuutensa sekä sen, mikä sillä hetkellä puhututtaa. Pyrkimyksenäni on rohkaista ja kannustaa lastensuojelun ammattilaisia ymmärtämään nuorten seksuaalisuutta ja sen tärkeää osuutta ihmisen persoonassa.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt laadullista teemahaastattelua, jolla olen saanut vastaukset tulkitsemattomina sekä koulukodeilta että nuorilta.
Vaikka tässä opinnäytetyössäni keskityn valtion koulukoteihin sijoitettuihin nuoriin, samat lainalaisuudet, oikeudet ja kehitysvaiheet kuuluvat toki jokaisen nuoren elämään.
Esittelen tiivistetysti YK:n ihmisoikeusjulistukseen sisältyvän osion nuoren seksuaalioikeuksista sekä sosiaali- ja terveysministeriön suositukset seksuaaliterveyden edistämisestä.
Lastensuojelun ammattilaisten käyttöön ja opinnäytetyössäni esiteltäviksi työskentelymalleiksi valitsin Seksuaalisuuden portaat sekä erityisesti huostaan otettuja nuoria varten muokkaamani seksuaalianamneesin eli seksuaalihistoriikin.
Tämän opinnäytetyön tilaajataho on Tmi Työnohjaus & konsultointi POLKU, joka on oma toiminimeni ja se tarjoaa mm. koulutusta seksuaalikasvatukseen ja seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvissä teemoissa.
Tavoitteena on myös herättää lastensuojelulaitoksissa työskentelevien henkilöiden mielenkiinto nuorten seksuaaliterveyden edistämiseen ja tarjota heille ensiapua sekä menetelmiä tilanteisiin, joissa he kohtaavat nuoren ja hänen seksuaalisuutensa sekä sen, mikä sillä hetkellä puhututtaa. Pyrkimyksenäni on rohkaista ja kannustaa lastensuojelun ammattilaisia ymmärtämään nuorten seksuaalisuutta ja sen tärkeää osuutta ihmisen persoonassa.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt laadullista teemahaastattelua, jolla olen saanut vastaukset tulkitsemattomina sekä koulukodeilta että nuorilta.
Vaikka tässä opinnäytetyössäni keskityn valtion koulukoteihin sijoitettuihin nuoriin, samat lainalaisuudet, oikeudet ja kehitysvaiheet kuuluvat toki jokaisen nuoren elämään.
Esittelen tiivistetysti YK:n ihmisoikeusjulistukseen sisältyvän osion nuoren seksuaalioikeuksista sekä sosiaali- ja terveysministeriön suositukset seksuaaliterveyden edistämisestä.
Lastensuojelun ammattilaisten käyttöön ja opinnäytetyössäni esiteltäviksi työskentelymalleiksi valitsin Seksuaalisuuden portaat sekä erityisesti huostaan otettuja nuoria varten muokkaamani seksuaalianamneesin eli seksuaalihistoriikin.
Tämän opinnäytetyön tilaajataho on Tmi Työnohjaus & konsultointi POLKU, joka on oma toiminimeni ja se tarjoaa mm. koulutusta seksuaalikasvatukseen ja seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvissä teemoissa.