Myynnin onnistumiseen vaikuttavat tekijät elektroniikkamyymälässä
Parviainen, Noora (2017)
Parviainen, Noora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on myyntityö ja sen sisältämät tekijät. Työn tavoitteena on etsiä myyntityön tekemisessä vaikuttavia tekijöitä sekä myyjän ominaisuuksien että myyntityön toteuttamisen kannalta. Myyntityötä on toteutettu pitkään, mutta sen osaaminen ja kehittäminen ovat ajankohtainen aihe edelleen. Kilpailu alalla on lisääntynyt, ja yritys-ten täytyy panostaa mahdollisimman hyvien myyjien löytämiseen ja kouluttamiseen. Tämä työ rajattiin käsittelemään henkilökohtaisesti tapahtuvaa myyntiä yksityisille kuluttajille kivijalkamyymälässä. Toimeksiantajana työssä on kodinkone ja – elektroniikkamyymälä Gigantti Oy.
Työn teoreettinen osuus koostuu myyjän ominaisuuksista ja myyntityön toteuttamisesta. Aiheeseen on syvennytty tutkimalla sekä huippumyyjäl-tä vaadittavia ominaisuuksia ja toimintatapoja että myyntiprosessin vai-heiden avaamisen avulla. Teoriaosuus on muodostettu hyödyntämällä eri lähteitä alan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista. Työn tutkimusosuu-den toteuttamiseen valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaastatteluiden tekemisellä toimeksiantajayrityksessä työskentelevistä myyjistä valitulle joukolle.
Viimeisenä osuutena työssä esitellään tuloksina haastatteluissa saatuja vastauksia. Vastauksista pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä, mutta myös vastaajien antamia kiintoisia yksittäisiä huomioita. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että huippumyyjän merkittävimpinä ominaisuuksina ovat asenne ja vahva tahtotila omaan menestykseen ja kehittymiseen. Myyn-tiprosessin osalta onnistumiseen vaikuttavimpina tekijöinä ovat prosessin kokonaisuuden hallitseminen, ja itselle parhaimman myyntitavan löytäminen.
Työn teoreettinen osuus koostuu myyjän ominaisuuksista ja myyntityön toteuttamisesta. Aiheeseen on syvennytty tutkimalla sekä huippumyyjäl-tä vaadittavia ominaisuuksia ja toimintatapoja että myyntiprosessin vai-heiden avaamisen avulla. Teoriaosuus on muodostettu hyödyntämällä eri lähteitä alan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista. Työn tutkimusosuu-den toteuttamiseen valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaastatteluiden tekemisellä toimeksiantajayrityksessä työskentelevistä myyjistä valitulle joukolle.
Viimeisenä osuutena työssä esitellään tuloksina haastatteluissa saatuja vastauksia. Vastauksista pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä, mutta myös vastaajien antamia kiintoisia yksittäisiä huomioita. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että huippumyyjän merkittävimpinä ominaisuuksina ovat asenne ja vahva tahtotila omaan menestykseen ja kehittymiseen. Myyn-tiprosessin osalta onnistumiseen vaikuttavimpina tekijöinä ovat prosessin kokonaisuuden hallitseminen, ja itselle parhaimman myyntitavan löytäminen.