Hinnoittelun kehittämisen perusteita henkilöstöpalveluyritykselle : Case Seuturekry Oy
Yrjölä, Mari (2017)
Yrjölä, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812993
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kustannuslaskennan ja kannattavuuden sekä hinnoittelun perusteita henkilöstöpalveluja välittävässä yrityksessä. Tutkimuksen päämääränä oli tuottaa perusteita case yrityksessä aloitettavalle kehittämistyölle. Opinnäytetyön tilasi Seuturekry Oy. Yrityksessä oli käynnistymässä projekti, johon oli tarve saada taustatietoa ja perusteita yrityksessä tapahtuvan hinnoittelumallin kehittämiseen. Yritys oli voittoa tavoittelematon.
Yrityksen laskentajärjestelmään kuuluneen budjetointimenetelmän tuli tuottaa talouden seurannan osana myös perusteet tuotteen tai palvelun hinnoittelulle. Yrityksen kiinteät kustannukset ja kustannuspaikoille kohdistuvat muuttuvat kustannukset sekä työsuoritteiden hinta tuli olla tiedossa riittävällä tarkkuudella. Yrityksen laskentajärjestelmän tuli mahdollistaa menojen ja tulojen seuranta kustannuspaikoittain, meno- ja tuloerittäin sekä asiakkaittain.
Voittoa tavoittelemattomassa case yrityksessä välitettyjen palvelujen yksikköhinnat muuttuivat kulloinkin käytössä olevan yrityksen kapasiteetin mukaan. Tämä asetti myös vaatimuksia käytettävälle hinnoittelumenetelmälle. Hinnoittelussa yhdistyivät välitettävän palvelun arvoperusteinen ja katetuottolaskenta- tai toimintokustannuslaskentaperusteinen hinnoittelu.
Yrityksen laskentajärjestelmään kuuluneen budjetointimenetelmän tuli tuottaa talouden seurannan osana myös perusteet tuotteen tai palvelun hinnoittelulle. Yrityksen kiinteät kustannukset ja kustannuspaikoille kohdistuvat muuttuvat kustannukset sekä työsuoritteiden hinta tuli olla tiedossa riittävällä tarkkuudella. Yrityksen laskentajärjestelmän tuli mahdollistaa menojen ja tulojen seuranta kustannuspaikoittain, meno- ja tuloerittäin sekä asiakkaittain.
Voittoa tavoittelemattomassa case yrityksessä välitettyjen palvelujen yksikköhinnat muuttuivat kulloinkin käytössä olevan yrityksen kapasiteetin mukaan. Tämä asetti myös vaatimuksia käytettävälle hinnoittelumenetelmälle. Hinnoittelussa yhdistyivät välitettävän palvelun arvoperusteinen ja katetuottolaskenta- tai toimintokustannuslaskentaperusteinen hinnoittelu.