Sijoitettujen lasten koulunkäynnin tukeminen sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta : Tapaustutkimus Sisukas-projektista
Liimatainen, Saija (2017)
Liimatainen, Saija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312214
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa sosiaalityöntekijöiden kokemuksista ja ajatuksista koskien sijoitettujen lasten koulunkäyntiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sisukas eli Sijoitettu lapsi koulussa -projektiin osallistuneiden sosiaalityöntekijöiden kokemuksia projektista ja sen kehittelemästä toimintamallista. Tavoitteena oli myös selvittää yleisellä tasolla projektiin osallistuneiden sosiaalityöntekijöiden sekä Keski-Suomen Sijaishuoltoyksikön sosiaalityöntekijöiden kokemuksia sijoitettujen lasten koulunkäynnistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kuutta Sisukas-projektiin osallistunutta lastensuojelun sijaishuollon sosiaalityöntekijää ja neljää Keski-Suomen Sijaishuoltoyksikön sosiaalityöntekijää haastateltiin kolmessa eri ryhmähaastattelussa. Litteroitu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten perusteella Sisukas-projektiin osallistuneet sosiaalityöntekijät olivat tyytyväisiä projektin saavutuksiin. Sosiaalityöntekijöiden mielestä projekti oli onnistunut luomaan tehostettua tukea yksilöidysti sitä tarvitseville lapsille. Sosiaalityöntekijät kokivat saaneensa projektilta varmuutta ja tukea omaan ammatillisuuteensa ja tietoa siitä, milloin voi vaatia lapselle hänen tarvitsemiaan tutkimuksia ja tukitoimia. Haastateltavat olivat olleet enemmän yhteydessä kouluihin projektin myötä ja kouluasiat olivat olleet enemmän mielessä. Sosiaalityöntekijöiden mielestä koulutus ja päättötodistuksen saaminen ovat sijoituksen keskeisimpiä tavoitteita. Kouluasioihin haluttaisiin panostaa enemmän, mutta resursseja ei ole riittävästi. Sosiaalityöntekijöiden mielestä heidän rooliinsa kuuluu tukea sijoitetun lapsen itseluottamusta ja lapsen uskoa myös omiin koulunkäynnin valmiuksiin ja taitoihin. Yhteistyö sosiaalityön ja koulun välillä koettiin tärkeäksi, mutta vähäiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kuutta Sisukas-projektiin osallistunutta lastensuojelun sijaishuollon sosiaalityöntekijää ja neljää Keski-Suomen Sijaishuoltoyksikön sosiaalityöntekijää haastateltiin kolmessa eri ryhmähaastattelussa. Litteroitu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten perusteella Sisukas-projektiin osallistuneet sosiaalityöntekijät olivat tyytyväisiä projektin saavutuksiin. Sosiaalityöntekijöiden mielestä projekti oli onnistunut luomaan tehostettua tukea yksilöidysti sitä tarvitseville lapsille. Sosiaalityöntekijät kokivat saaneensa projektilta varmuutta ja tukea omaan ammatillisuuteensa ja tietoa siitä, milloin voi vaatia lapselle hänen tarvitsemiaan tutkimuksia ja tukitoimia. Haastateltavat olivat olleet enemmän yhteydessä kouluihin projektin myötä ja kouluasiat olivat olleet enemmän mielessä. Sosiaalityöntekijöiden mielestä koulutus ja päättötodistuksen saaminen ovat sijoituksen keskeisimpiä tavoitteita. Kouluasioihin haluttaisiin panostaa enemmän, mutta resursseja ei ole riittävästi. Sosiaalityöntekijöiden mielestä heidän rooliinsa kuuluu tukea sijoitetun lapsen itseluottamusta ja lapsen uskoa myös omiin koulunkäynnin valmiuksiin ja taitoihin. Yhteistyö sosiaalityön ja koulun välillä koettiin tärkeäksi, mutta vähäiseksi.