Kanta-asiakasohjelman kehittäminen : Case: sanomalehti Itä-Häme
Soikkeli, Iina (2017)
Soikkeli, Iina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913188
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sanomalehti Itä-Hämeen kanta-asiakasohjelman kehittämistä. Työn tarkoituksena oli selvittää Itä-Hämeen lukijoiden mielipiteitä kanta-asiakasohjelmasta ja tehdä kehitysehdotuksia tuloksien perusteella. Toiveena oli myös keventää kanta-asiasohjelmaa ja saada heinolalaiset yritykset helpommin mukaan. Työn toimeksiantajana toimi Mediatalo ESA Oy, joka on Päijät-Hämeen alueen johtava mediatalo. Se julkaisee kahta tilattavaa sanomalehteä: Etelä-Suomen Sanomia ja Itä-Hämettä. Tutkimus oli yritykselle tärkeä, sillä Itä-Hämeen kanta-asiakasohjelma oli jäänyt Etelä-Suomen Sanomien kanta-asiakasohjelman varjoon.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena syksyllä 2016. Tutkimuksessa hyödynnettiin olemassa olevaa asiakasrekisteriä sekä Webropol-verkkotyökalua. Vastauksia saatiin yli 700, joka on kohderyhmään nähden luotettava otos. Myös tutkimuksen reliabiliteetti, validiteetti ja objektiivisuus olivat hyvät.
Tutkimukseen vastasivat tasaväkisesti sekä miehet että naiset, joista suurin osa oli 60–70-vuotiaita. Yli 70 prosenttia vastaajista olivat jatkuvia tilaajia ja asuivat Heinolassa. Tuloksien perusteella asiakkaat halusivat tapahtumaetuja, tuotteiden ja palveluiden tarjouksia sekä Itä-Hämeen tilaus- ja ilmoitusetuja. Eduista haluttiin tietoa paperilehden sekä sähköpostin kautta. Myös etujen paikallisuus oli tärkeää asiakkaille. Tuloksien avulla Itä-Hämeen kanta-asiakasohjelmaan kehitettiin kaksi erilaista sopimusmallia, joiden avulla kanta-asiakasohjelmaa voidaan kehittää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena syksyllä 2016. Tutkimuksessa hyödynnettiin olemassa olevaa asiakasrekisteriä sekä Webropol-verkkotyökalua. Vastauksia saatiin yli 700, joka on kohderyhmään nähden luotettava otos. Myös tutkimuksen reliabiliteetti, validiteetti ja objektiivisuus olivat hyvät.
Tutkimukseen vastasivat tasaväkisesti sekä miehet että naiset, joista suurin osa oli 60–70-vuotiaita. Yli 70 prosenttia vastaajista olivat jatkuvia tilaajia ja asuivat Heinolassa. Tuloksien perusteella asiakkaat halusivat tapahtumaetuja, tuotteiden ja palveluiden tarjouksia sekä Itä-Hämeen tilaus- ja ilmoitusetuja. Eduista haluttiin tietoa paperilehden sekä sähköpostin kautta. Myös etujen paikallisuus oli tärkeää asiakkaille. Tuloksien avulla Itä-Hämeen kanta-asiakasohjelmaan kehitettiin kaksi erilaista sopimusmallia, joiden avulla kanta-asiakasohjelmaa voidaan kehittää.