Verkkolaskun laadunvarmistuksen kehittäminen
Aapola, Roope (2017)
Aapola, Roope
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213306
Tiivistelmä
Truugo on AgentIT Finland Oy:n verkkopalvelu sanomavalidointiin. Truugon käytön aloitusprosessista halutaan tehdä mahdollisimman suoraviivainen ja helppo uusille käyttäjille. Truugo-verkkopalvelun sivustolle sekä, itse verkkopalveluun tuli suoritettaa käytettävyystestaus verkkolaskun laadunvarmistuksen kehittämiseksi. Käytettävyystestauksessa tehtävänä oli luoda Finanssialan Keskusliiton soveltamisohjeen mukainen testipenkki Truugo-verkkopalveluun Finvoice-verkkolaskulle. Tämän toteutuksen myötä tavoitteena testattiin testipenkin luotia uuden käyttäjän näkökulmasta Truugon laadunvarmistusprosessin kehittämiseksi.
Testauksen ensimmäisessä osassa verkkopalveluun luotiin Finvoice-testipenkki. Testausten yhteydessä tutustuttiin XML, XSD ja XPath kielten, sekä Truugon toimintaan ja vastattiin sovittuihin testauskysymyksiin. Testauksen toisessa osassa testattiin Truugo.com-sivustolle tunnusten luonti ja kirjautuminen. Kotisivuston arvioitiin asiantuntija-arvioinnin keinoin. Asiantuntija arviointikeinoina toimivat Nielsenin lista käytettävyyden heuristiikasta. Truugo.com-sivusto myös testattiin perinteisen käytettävyystestauksen keinoin, jossa toinen testihenkilö ajoi päätestaajan asettaman testin. Käytettävyystestauksessa tutkittiin muun muassa kotisivun navigointia ”trunk”-testillä.
Testauksen tulokset ylittivät yleisesti odotukset. Testipenkin luonti ja käyttö todettiin uudelle käyttäjälle helpoiksi käyttää ja nopeasti opittavaksi. Truugo.com-sivusto täytti myös Nielsenin listan odotukset hyvin. Käytettävyystestauksessa suurimmaksi ongelmaksi ilmeni sivuston tarkoituksen olevan ulkopuoliselle mahdollisesti epäselvä.
Testauksen ensimmäisessä osassa verkkopalveluun luotiin Finvoice-testipenkki. Testausten yhteydessä tutustuttiin XML, XSD ja XPath kielten, sekä Truugon toimintaan ja vastattiin sovittuihin testauskysymyksiin. Testauksen toisessa osassa testattiin Truugo.com-sivustolle tunnusten luonti ja kirjautuminen. Kotisivuston arvioitiin asiantuntija-arvioinnin keinoin. Asiantuntija arviointikeinoina toimivat Nielsenin lista käytettävyyden heuristiikasta. Truugo.com-sivusto myös testattiin perinteisen käytettävyystestauksen keinoin, jossa toinen testihenkilö ajoi päätestaajan asettaman testin. Käytettävyystestauksessa tutkittiin muun muassa kotisivun navigointia ”trunk”-testillä.
Testauksen tulokset ylittivät yleisesti odotukset. Testipenkin luonti ja käyttö todettiin uudelle käyttäjälle helpoiksi käyttää ja nopeasti opittavaksi. Truugo.com-sivusto täytti myös Nielsenin listan odotukset hyvin. Käytettävyystestauksessa suurimmaksi ongelmaksi ilmeni sivuston tarkoituksen olevan ulkopuoliselle mahdollisesti epäselvä.