Harmonikka ja musiikin perusteet : Soitinkohtaisten ominaispiirteiden hyödyntäminen musiikin hahmottamisessa
Hansson, Julia (2017)
Hansson, Julia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913122
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin harmonikan ominaispiirteet voivat toimia voimavarana musiikin perusteiden oppimisessa ja opettamisessa. Aiheesta on alan kirjallisuudessa saatavilla hyvin niukasti tietoa, vaikka soitonopettajat ovat suurella todennäköisyydellä tietoisesti tai tiedostamatta soitonopetuksessaan hyödyntäneet harmonikan ominaispiirteitä eri tavoin oppilaan musiikillisen hahmottamisen tukemisessa.
Syksyllä 2016 toteutettu verkkokysely kartoitti harmonikansoiton opettajien asenteita MuPe-opetuksesta ja musiikin hahmottamisesta. Tavoitteena oli saada sekä määrällisen että laadullisen aineiston muodossa mahdollisimman kattava kuva MuPe-opetukseen liittyvistä aiheista ja musiikinteoreettisten ilmiöiden hahmottamisesta harmonikansoiton näkökulmasta. Kysely selvitti myös oman opetuksen käytäntöjä, harmonikansoittajien hahmotuksellisia eroja muihin soittajiin verrattuna, soitinhistorian merkitystä sekä omien soitto-oppilaiden hahmotustapoja.
Harmonikansoittajat painottivat ennen kaikkea visuaalisuuden merkitystä musiikinteoreettisten ilmiöiden hahmottamisessa ja soitinhistorialla vaikuttaisi olevan merkitystä erilaisten hahmotustapojen käytön kannalta. Harmonikansoiton opettajien mielestä harmonikan ominaispiirteet tuovat enemmän mahdollisuuksia ja hyötyä kuin ongelmia ja haasteita musiikin hahmottamisen ja musiikin perusteiden omaksumisen ja oppimisen kannalta. MuPe-sisältöjen integroiminen soitonopetukseen koettiin tärkeäksi.
Syksyllä 2016 toteutettu verkkokysely kartoitti harmonikansoiton opettajien asenteita MuPe-opetuksesta ja musiikin hahmottamisesta. Tavoitteena oli saada sekä määrällisen että laadullisen aineiston muodossa mahdollisimman kattava kuva MuPe-opetukseen liittyvistä aiheista ja musiikinteoreettisten ilmiöiden hahmottamisesta harmonikansoiton näkökulmasta. Kysely selvitti myös oman opetuksen käytäntöjä, harmonikansoittajien hahmotuksellisia eroja muihin soittajiin verrattuna, soitinhistorian merkitystä sekä omien soitto-oppilaiden hahmotustapoja.
Harmonikansoittajat painottivat ennen kaikkea visuaalisuuden merkitystä musiikinteoreettisten ilmiöiden hahmottamisessa ja soitinhistorialla vaikuttaisi olevan merkitystä erilaisten hahmotustapojen käytön kannalta. Harmonikansoiton opettajien mielestä harmonikan ominaispiirteet tuovat enemmän mahdollisuuksia ja hyötyä kuin ongelmia ja haasteita musiikin hahmottamisen ja musiikin perusteiden omaksumisen ja oppimisen kannalta. MuPe-sisältöjen integroiminen soitonopetukseen koettiin tärkeäksi.