Työtyytyväisyyskysely ja toiminnan kehittäminen
Jyrkkäranta, Tiina (2017)
Jyrkkäranta, Tiina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213370
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte tehtiin toimeksiantona vähittäiskaupanalalla toimivalle Yritys X Oy:lle, joka on osa konsernin Suomen markkina-alueella toimivaa yksikköä ja osa Pohjoismaiden suurinta alansa konsernia. Suomessa konsernilla on kolme liiketoimintamerkkiä. Henkilöstöä Suomessa on 173.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Yritys X Oy:n henkilöstön työtyytyväisyyden nykytilanne ja laatia sen pohjalta tavoitteet tämän tilan ylläpitämiseksi ja tai kehittämiseksi. Tutkimus suunnattiin koko henkilöstölle, toimihenkilöitä eli Suomen kahta aluepäällikköä ja HR partneria ja puitesopimuksella työskenteleviä ekstra-työntekijöitä lukuun ottamatta. Tutkimustarve oli yrityksessä suuri, sillä työtyytyväisyyttä oli tarkasteltu edellisen kerran vuonna 2008. Tutkittavat tekijät valikoituivat opinnäytetyön tekijän esittämien ehdotusten perusteella yhteistyössä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista kyselytutkimusta mutta mukana oli myös muutama avoin kysymys, jotta kohdeyrityksen henkilöstöä saatiin osallistutettua mukaan työtyytyväisyyden kehittämiseen. Saatekirje ja linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin yrityksen HR Partnerille, joka julkaisi ne yrityksen sisäisessä infoportaalissa. Tutkimuksen perusjoukkona toimivat yrityksen henkilökunta, rajaten toimihenkilöt tutkimuksen ulkopuolelle. Kyselyyn vastasi yhteensä 116 henkilöä eli vastausprosentti oli näin ollen 79 prosenttia ja kato oli 21 prosenttia.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen työntekijät olivat tyytyväisiä työssään. Kuitenkin muutamat kehittämiskohteet nousivat esille tutkimuksessa. Tässä opinnäytteessä tuloksia tarkasteltiin pääasiassa kokonaisuutena, jotta vastaukset säilyivät anonyymeinä. Toimeksiantaja sai kuitenkin jälkityönä erilliset analyysin purettuna osastoittain. Tulosten perusteella Yritys X Oy:n henkilöstö oli varsin tyytyväinen työssään. Kuitenkin tutkimusaineiston pohjalta kehittämiskohteiksi nousivat palautteen anto, palkitseminen, urakehitys ja sisäisen viestinnän tehostaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Yritys X Oy:n henkilöstön työtyytyväisyyden nykytilanne ja laatia sen pohjalta tavoitteet tämän tilan ylläpitämiseksi ja tai kehittämiseksi. Tutkimus suunnattiin koko henkilöstölle, toimihenkilöitä eli Suomen kahta aluepäällikköä ja HR partneria ja puitesopimuksella työskenteleviä ekstra-työntekijöitä lukuun ottamatta. Tutkimustarve oli yrityksessä suuri, sillä työtyytyväisyyttä oli tarkasteltu edellisen kerran vuonna 2008. Tutkittavat tekijät valikoituivat opinnäytetyön tekijän esittämien ehdotusten perusteella yhteistyössä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista kyselytutkimusta mutta mukana oli myös muutama avoin kysymys, jotta kohdeyrityksen henkilöstöä saatiin osallistutettua mukaan työtyytyväisyyden kehittämiseen. Saatekirje ja linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin yrityksen HR Partnerille, joka julkaisi ne yrityksen sisäisessä infoportaalissa. Tutkimuksen perusjoukkona toimivat yrityksen henkilökunta, rajaten toimihenkilöt tutkimuksen ulkopuolelle. Kyselyyn vastasi yhteensä 116 henkilöä eli vastausprosentti oli näin ollen 79 prosenttia ja kato oli 21 prosenttia.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen työntekijät olivat tyytyväisiä työssään. Kuitenkin muutamat kehittämiskohteet nousivat esille tutkimuksessa. Tässä opinnäytteessä tuloksia tarkasteltiin pääasiassa kokonaisuutena, jotta vastaukset säilyivät anonyymeinä. Toimeksiantaja sai kuitenkin jälkityönä erilliset analyysin purettuna osastoittain. Tulosten perusteella Yritys X Oy:n henkilöstö oli varsin tyytyväinen työssään. Kuitenkin tutkimusaineiston pohjalta kehittämiskohteiksi nousivat palautteen anto, palkitseminen, urakehitys ja sisäisen viestinnän tehostaminen.