Start-stop-järjestelmät henkilöautoissa
Koponen, Tomi (2017)
Koponen, Tomi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella henkilöautojen start-stop-järjestelmien rakennetta sekä toimintaa. Työssä selvitetään start-stop-järjestelmien yleisyys sekä saatavuus Suomessa myytyjen uusien henkilöautojen osalta. Lisäksi tutkitaan myös mahdollisia eroja bensiini- sekä dieselmallien välillä. Samalla selvitetään onko vaihteistotyypillä vaikutusta järjestelmän saatavuuteen.
Start-stop-järjestelmän tarkoituksena on sammuttaa auton polttomoottori automaattisesti silloin kun sen käyminen ei ole tarpeellista. Tämä vähentää auton polttoaineenkulutusta ja palamistapahtumassa syntyvien pakokaasupäästöjen määrää. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on ympäristön sekä auton verotuksen kannalta tärkeää. Verotuksen vaikutukset kohdistuvat uuden auton hankintahintaan sekä auton käyttökustannuksiin. Start-stop-järjestelmä on autonvalmistajille kustannustehokas ratkaisu vähentää automallistonsa hiilidioksidipäästöjä.
Saatavuustutkimukseen valittiin sata vuoden 2016 aikana myydyintä uutta henkilöautomallia. Tiedot autojen ensirekisteröinneistä etsittiin Autoalan tiedotuskeskuksesta. Tiedot automallien start-stop-järjestelmien saatavuudesta haettiin autonvalmistajien suomenkielisiltä verkkosivuilta. Tulosten perusteella suurin järjestelmän saatavuuteen vaikuttava tekijä oli autossa käytetty moottori- tai vaihteistotyyppi. Tutkituista autoista start-stop-järjestelmä oli hieman yleisempi diesel- kuin bensiiniautoissa, mutta ero oli hyvin pieni. Vaihteiston tyypillä ei ollut kokonaisuuden kannalta merkitystä start-stop-järjestelmän saatavuuteen. Kaikista tutkituista autoista 89 %:iin oli saatavissa start-stop-järjestelmä.
Opinnäytetyössä suoritettiin myös polttoaineenkulutusmittaus, jonka tarkoituksena oli selvittää miten suuri polttoainesäästö start-stop-järjestelmällä saadaan käytännössä. Kulutusmittauksia varten luotiin yksinkertainen ajosykli, joka simuloi taajama-ajoa. Mittaukset suoritettiin tieliikenteessä automaattivaihteisella dieselkäyttöisellä henkilöautolla. Ajosykli ajettiin sekä start-stop-järjestelmä käytössä että pois kytkettynä. Polttoainesäästö määritettiin samalle ajosyklille myös laskennallisesti. Ajosyklillä start-stop-järjestelmällä saavutettu polttoainesäästö oli noin 1,1 l/100 km. Laskennallinen polttoainesäästö oli 1,5 l/100 km eli hieman suurempi kuin ajosyklillä mitattu.
Start-stop-järjestelmän tarkoituksena on sammuttaa auton polttomoottori automaattisesti silloin kun sen käyminen ei ole tarpeellista. Tämä vähentää auton polttoaineenkulutusta ja palamistapahtumassa syntyvien pakokaasupäästöjen määrää. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on ympäristön sekä auton verotuksen kannalta tärkeää. Verotuksen vaikutukset kohdistuvat uuden auton hankintahintaan sekä auton käyttökustannuksiin. Start-stop-järjestelmä on autonvalmistajille kustannustehokas ratkaisu vähentää automallistonsa hiilidioksidipäästöjä.
Saatavuustutkimukseen valittiin sata vuoden 2016 aikana myydyintä uutta henkilöautomallia. Tiedot autojen ensirekisteröinneistä etsittiin Autoalan tiedotuskeskuksesta. Tiedot automallien start-stop-järjestelmien saatavuudesta haettiin autonvalmistajien suomenkielisiltä verkkosivuilta. Tulosten perusteella suurin järjestelmän saatavuuteen vaikuttava tekijä oli autossa käytetty moottori- tai vaihteistotyyppi. Tutkituista autoista start-stop-järjestelmä oli hieman yleisempi diesel- kuin bensiiniautoissa, mutta ero oli hyvin pieni. Vaihteiston tyypillä ei ollut kokonaisuuden kannalta merkitystä start-stop-järjestelmän saatavuuteen. Kaikista tutkituista autoista 89 %:iin oli saatavissa start-stop-järjestelmä.
Opinnäytetyössä suoritettiin myös polttoaineenkulutusmittaus, jonka tarkoituksena oli selvittää miten suuri polttoainesäästö start-stop-järjestelmällä saadaan käytännössä. Kulutusmittauksia varten luotiin yksinkertainen ajosykli, joka simuloi taajama-ajoa. Mittaukset suoritettiin tieliikenteessä automaattivaihteisella dieselkäyttöisellä henkilöautolla. Ajosykli ajettiin sekä start-stop-järjestelmä käytössä että pois kytkettynä. Polttoainesäästö määritettiin samalle ajosyklille myös laskennallisesti. Ajosyklillä start-stop-järjestelmällä saavutettu polttoainesäästö oli noin 1,1 l/100 km. Laskennallinen polttoainesäästö oli 1,5 l/100 km eli hieman suurempi kuin ajosyklillä mitattu.