Leirintäalueesta TYKY-toimijaksi : Case: Taulaniemen leirintäalue
Ruonela, Eveliina (2017)
Ruonela, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Taulaniemen leirintäalueen palveluja tulisi kehittää, jotta ne vastaisivat paremmin TYKY-asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, millaisia palveluja potentiaaliset yritysasiakkaat haluavat TYKY-päivältään, millainen mielikuva yrityksestä on kohderyhmän keskuudessa ja onko se yrityksille entuudestaan tuttu. Toimeksiantajan toiveesta aihe rajautui nimenomaan TYKY-päiviin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen menetelminä sekä teemahaastatteluja että benchmarkingia eli vertailukehittämistä, jolla verrattiin kilpailijoiden tuotteita ja palveluita Tampereen ja koko Suomen alueella. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2017 ja haastateltavina oli 15 tamperelaista yrittäjää tai yrityksen yhteyshenkilöä. Tutkimuksen teoriapohja muodostui työkyvyn ja työhyvinvoinnin määritelmistä sekä yritysasiakkaiden kuvauksesta matkailupalveluiden ostajina ja käyttäjinä.
Tuloksista kävi ilmi, että tamperelaiset yritykset haluavat TYKY-päiviltään liikunnallista yhdessäoloa, hyvää ruokaa ja saunomista. Taulaniemen leirintäalue koettiin viehättävänä paikkana, mutta markkinointia tulisi tehostaa, sillä paikka ei ollut suurimmalle osalle yrityksistä ollenkaan tuttu. Tampereen ja Teiskon alueella on monia potentiaalisia kilpailijoita TYKY-toiminnalle, mutta elämyksellistämällä tuotteensa Taulaniemi houkuttelisi myös yritysasiakkaita.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää niin Taulaniemen leirintäalueella sen toiminnan kehittämisessä kuin muissa tamperelaisissa yrityksissä, jotka haluavat ottaa TYKY tuotteita valikoimiinsa. Lisäksi tuloksista on hyötyä yrityksissä, sillä ne saavat tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat työntekijöiden työkykyyn ja siitä, millaisia TYKY-päiviä esimiehet ja alaiset haluaisivat Tampereella viettää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen menetelminä sekä teemahaastatteluja että benchmarkingia eli vertailukehittämistä, jolla verrattiin kilpailijoiden tuotteita ja palveluita Tampereen ja koko Suomen alueella. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2017 ja haastateltavina oli 15 tamperelaista yrittäjää tai yrityksen yhteyshenkilöä. Tutkimuksen teoriapohja muodostui työkyvyn ja työhyvinvoinnin määritelmistä sekä yritysasiakkaiden kuvauksesta matkailupalveluiden ostajina ja käyttäjinä.
Tuloksista kävi ilmi, että tamperelaiset yritykset haluavat TYKY-päiviltään liikunnallista yhdessäoloa, hyvää ruokaa ja saunomista. Taulaniemen leirintäalue koettiin viehättävänä paikkana, mutta markkinointia tulisi tehostaa, sillä paikka ei ollut suurimmalle osalle yrityksistä ollenkaan tuttu. Tampereen ja Teiskon alueella on monia potentiaalisia kilpailijoita TYKY-toiminnalle, mutta elämyksellistämällä tuotteensa Taulaniemi houkuttelisi myös yritysasiakkaita.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää niin Taulaniemen leirintäalueella sen toiminnan kehittämisessä kuin muissa tamperelaisissa yrityksissä, jotka haluavat ottaa TYKY tuotteita valikoimiinsa. Lisäksi tuloksista on hyötyä yrityksissä, sillä ne saavat tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat työntekijöiden työkykyyn ja siitä, millaisia TYKY-päiviä esimiehet ja alaiset haluaisivat Tampereella viettää.