By Iisalmi -brändin lanseerauksen jälkiarviointi
Korolainen, Jesse (2017)
Korolainen, Jesse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612677
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin By Iisalmi -brändin lanseeraus on sujunut. Tutkimuksessa kartoitettiin lanseerauksen onnistumista selvittämällä parhaat lanseerauskanavat, kuinka lanseerausta on mitattu, hyödyntävätkö yhteistyökumppanit By Iisalmi -brändiä, ja onko sisäistä lanseerausta suoritettu.
Tutkimus koettiin tarpeelliseksi, jotta voidaan kehittää brändityön tulevia toimenpiteitä oikeaan suuntaan. Toimeksiantaja ei ole aikaisemmin teettänyt tutkimuksia kyseisen brändin lanseerauksen onnistumisesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastattelut toteutettiin Iisalmessa 15.3.–5.4.2017 ja haastateltavia oli yhteensä kuusi. Haastateltavista neljä oli yhteistyökumppaneita ja kaksi Iisalmen kaupungin henkilöstöä. Teemahaastatteluiden lisäksi toteutettiin
työpöytätutkimuksena lanseerausdatan analysointia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että By Iisalmi -brändin lanseeraus on ollut kokonaisuudessaan onnistunut. Digitaalisen median kanavavalinnat ovat osoittautuneet oikeaksi lanseerauskanavaksi ja lanseerausta varten tehdyt videot ovat olleet hyvä ja hauska lähestymistapa. Sisäisessä lanseerauksessa havaittiin kuitenkin pieniä puutteita erityisesti yhteistyökumppaneiden keskuudessa.
Kaikki yhteistyökumppanit kokevat brändin olevan hyvä alueen imagollisen kehityksen kannalta. Tutkimuksen perusteella kehityskohteeksi nousee brändityöryhmän sisäinen viestintä, koska brändin ydinsanoma ei ole kaikille yhteistyökumppaneille aivan selkeä. Lisäksi brändin tuomaa lisäarvoa ei vielä kaikkien yhteistyökumppaneiden keskuudessa hahmoteta.
Tutkimus koettiin tarpeelliseksi, jotta voidaan kehittää brändityön tulevia toimenpiteitä oikeaan suuntaan. Toimeksiantaja ei ole aikaisemmin teettänyt tutkimuksia kyseisen brändin lanseerauksen onnistumisesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastattelut toteutettiin Iisalmessa 15.3.–5.4.2017 ja haastateltavia oli yhteensä kuusi. Haastateltavista neljä oli yhteistyökumppaneita ja kaksi Iisalmen kaupungin henkilöstöä. Teemahaastatteluiden lisäksi toteutettiin
työpöytätutkimuksena lanseerausdatan analysointia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että By Iisalmi -brändin lanseeraus on ollut kokonaisuudessaan onnistunut. Digitaalisen median kanavavalinnat ovat osoittautuneet oikeaksi lanseerauskanavaksi ja lanseerausta varten tehdyt videot ovat olleet hyvä ja hauska lähestymistapa. Sisäisessä lanseerauksessa havaittiin kuitenkin pieniä puutteita erityisesti yhteistyökumppaneiden keskuudessa.
Kaikki yhteistyökumppanit kokevat brändin olevan hyvä alueen imagollisen kehityksen kannalta. Tutkimuksen perusteella kehityskohteeksi nousee brändityöryhmän sisäinen viestintä, koska brändin ydinsanoma ei ole kaikille yhteistyökumppaneille aivan selkeä. Lisäksi brändin tuomaa lisäarvoa ei vielä kaikkien yhteistyökumppaneiden keskuudessa hahmoteta.