Valaistusratkaisujen markkinointiviestintä B2B-ostoprosessissa : Finlight Group Oy
Pöntinen, Matti (2017)
Pöntinen, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612645
Tiivistelmä
B2B-markkinointiviestinnässä asiakkaan ostoprosessin tunnistaminen ja viestinnän koh-dentaminen oikein ovat avainasemassa markkinoinnin onnistumista ajatellen. Opinnäyte-työ sai alkunsa toimeksiantajayrityksen, Finlight Group Oy:n, tarpeesta tutkia ja parantaa heidän markkinointiviestintäänsä. Tavoitteena oli teoriatietoon pohjaten kehittää heidän markkinointiviestintäänsä etenkin digitaalisissa kanavissa.
Tutkimuskysymykset olivat Mistä kanavista ostajat etsivät tietoa missäkin ostoprosessin vaiheessa? Millaista tietoa ostajat etsivät missäkin ostoprosessin vaiheessa? Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla Finlight Group Oy:n asiakkaita. Haastattelun run-kona toimi asiakkaan ostoprosessi B2B-markkinoilla. Puhelinhaastattelut tallennettiin ja vastauksia analysoitiin teemoittain.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että toimeksiantajan markkinointiviestintä toimi tie-tyllä tasolla hyvin ja asiakkaat olivat yrityksen toimintaan erittäin tyytyväisiä. Finlight Group Oy oli onnistunut luomaan kestäviä asiakassuhteita ja yrityksellä oli hyvä maine. Digitaalis-ten kanavien toimivuutta vastaukset eivät kuitenkaan indikoineet.
Lopullisina johtopäätöksinä oli tarkoitus löytää toimeksiantajalle parannusehdotuksia markkinointiviestinnän sisältöihin ja käytettäviin kanaviin. Suurimmat parannusehdotukset koskivat digitaalisia kanavia, joiden kautta yritystä ei haastateltavista ollut löytänyt kukaan. Yrityksen markkinointiviestintää voisi parhaiten parantaa tekemällä hakukoneoptimointia ja tehostamalla sosiaalisen median käyttöä.
Tutkimuskysymykset olivat Mistä kanavista ostajat etsivät tietoa missäkin ostoprosessin vaiheessa? Millaista tietoa ostajat etsivät missäkin ostoprosessin vaiheessa? Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla Finlight Group Oy:n asiakkaita. Haastattelun run-kona toimi asiakkaan ostoprosessi B2B-markkinoilla. Puhelinhaastattelut tallennettiin ja vastauksia analysoitiin teemoittain.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että toimeksiantajan markkinointiviestintä toimi tie-tyllä tasolla hyvin ja asiakkaat olivat yrityksen toimintaan erittäin tyytyväisiä. Finlight Group Oy oli onnistunut luomaan kestäviä asiakassuhteita ja yrityksellä oli hyvä maine. Digitaalis-ten kanavien toimivuutta vastaukset eivät kuitenkaan indikoineet.
Lopullisina johtopäätöksinä oli tarkoitus löytää toimeksiantajalle parannusehdotuksia markkinointiviestinnän sisältöihin ja käytettäviin kanaviin. Suurimmat parannusehdotukset koskivat digitaalisia kanavia, joiden kautta yritystä ei haastateltavista ollut löytänyt kukaan. Yrityksen markkinointiviestintää voisi parhaiten parantaa tekemällä hakukoneoptimointia ja tehostamalla sosiaalisen median käyttöä.