Myynti, innovaatiot ja innovatiivisuus osana yrittäjyyttä : yrittäjyysvalmennuksen kehittäminen
Isotalo, Lotta (2017)
Isotalo, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613718
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan myyntiä, innovaatioita ja innovatiivisuutta osana yrittäjyyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yrittäjyysvalmennuksen alumnit kokevat innovaatiot ja myyntitaidot osana yrittäjyyttä, millainen valmennus auttaa kehittämään myyntitaitoja sekä innovatiivisuutta ja millaiset muut taidot ja ominaisuudet ovat tärkeitä yrittäjille. Tutkimuksen avulla pyritään kehittämään yrittäjyysvalmennusta Pirkanmaan alueella.
Teoriaosassa käsitellään yrittäjyyden lähtökohtia, sekä myyntiä ja innovaatioita ja innovatiivisuutta osana yrittäjyyttä. Yrittäjyyden lähtökohdissa käydään läpi yrittäjyyttä aina yrittäjäksi lähtemisen tekijöistä menestyneeseen yrittäjään. Myynnin ja innovaatioiden osalta kerrotaan niiden merkityksestä yrittäjälle, pohditaan myynnin mielikuvaa ja innovaatioiden sekä innovatiivisuuden nykytilaa Suomessa.
Empiirinen osa on toteutettu laadullisena tutkimuksena analysoimalla sekundääriaineistona yhdeksän Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistuneen alumnin haastattelua. Haastattelut on litteroitu, jonka jälkeen ne on teemoiteltu ja tärkeimmät teemat on avattu.
Tutkimuksessa selvisi, että myynti koetaan erittäin tärkeänä, mutta siihen liitetty mielikuva on silti negatiivinen. Tutkimuksen perusteella myynnin valmennuksessa tulisikin keskittyä ensisijaisesti myynnin mielikuvan muuttamiseen ja motivoimiseen. Myynnin valmennuksen osalta myös käytännölle annettiin suuri arvo, mutta pakotus erilaisiin myyntiprojekteihin koettiin kielteisenä.
Yrittäjän edellytyksissä esiin nousivat myynnin lisäksi sosiaaliset taidot sekä rohkeus, toisaalta innovatiivisuutta tai luovuutta ei teorian vastaisesti tuotu esille lainkaan. Innovaatioihin ja innovatiivisuuteen suhtauduttiinkin ristiriitaisesti ja ne ymmärrettiin yksilöinä hyvin eri tavoin. Innovaatioiden valmennuksessa korostui positiivisena ihmisten erilaisuus, joten alojen välistä innovaatiotoimintaa tulisi painottaa ja innovoinnin tarkoitus tehdä selväksi.
Teoriaosassa käsitellään yrittäjyyden lähtökohtia, sekä myyntiä ja innovaatioita ja innovatiivisuutta osana yrittäjyyttä. Yrittäjyyden lähtökohdissa käydään läpi yrittäjyyttä aina yrittäjäksi lähtemisen tekijöistä menestyneeseen yrittäjään. Myynnin ja innovaatioiden osalta kerrotaan niiden merkityksestä yrittäjälle, pohditaan myynnin mielikuvaa ja innovaatioiden sekä innovatiivisuuden nykytilaa Suomessa.
Empiirinen osa on toteutettu laadullisena tutkimuksena analysoimalla sekundääriaineistona yhdeksän Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistuneen alumnin haastattelua. Haastattelut on litteroitu, jonka jälkeen ne on teemoiteltu ja tärkeimmät teemat on avattu.
Tutkimuksessa selvisi, että myynti koetaan erittäin tärkeänä, mutta siihen liitetty mielikuva on silti negatiivinen. Tutkimuksen perusteella myynnin valmennuksessa tulisikin keskittyä ensisijaisesti myynnin mielikuvan muuttamiseen ja motivoimiseen. Myynnin valmennuksen osalta myös käytännölle annettiin suuri arvo, mutta pakotus erilaisiin myyntiprojekteihin koettiin kielteisenä.
Yrittäjän edellytyksissä esiin nousivat myynnin lisäksi sosiaaliset taidot sekä rohkeus, toisaalta innovatiivisuutta tai luovuutta ei teorian vastaisesti tuotu esille lainkaan. Innovaatioihin ja innovatiivisuuteen suhtauduttiinkin ristiriitaisesti ja ne ymmärrettiin yksilöinä hyvin eri tavoin. Innovaatioiden valmennuksessa korostui positiivisena ihmisten erilaisuus, joten alojen välistä innovaatiotoimintaa tulisi painottaa ja innovoinnin tarkoitus tehdä selväksi.