Hankintaprosessin ja hankintaorganisaation kehittäminen
Sillsten, Sebastian (2017)
Sillsten, Sebastian
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013826
Tiivistelmä
Kohdeyrityksen liiketoiminta on kasvanut nopeasti, joka on korostanut hankintojen merkitystä kohdeyrityksessä. Nykyistä hankintaprosessia ei koeta riittävän hyvin toimivaksi, eikä toimittajayhteistyötä pystytä kehittämään tarpeeksi. Tavoitteena oli paikallistaa nykyisen prosessin ongelmat ja löytää näihin ongelmiin käytännön kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyö tulee toimimaan ohjeistuksena hankintaprosessia kehitettäessä. Nykyisiä menetelmiä ja hankintaprosessia tutkittiin prosessin mallinnuksen avulla, tekemällä nykyisestä hankintaprosessista työnkulku–vuokaavion ja analysoimalla prosessin vaiheita. Lisäksi tutkittiin kohdeyrityksen vuoden 2015 hankintoja, joista oli kerätty tietoja yrityksessä käytössä olevasta toiminnanohjausjärjestelmästä. Tätä kerättyä tietoa analysoitiin ja sitä käytettiin myös lähtökohtana käytännön kehittämisehdotuksien suunnittelussa. Teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon.
Tuloksena havaittiin, että nykyistä hankintaprosessia voisi kehittää tehtävien uudelleenorganisoinnilla ja jakamisella organisaation sisällä. Myös toimittajayhteistyötä voisi parantaa siten, että hankintojen strategiseen suunnitteluun saataisiin vapautettua enemmän hankintojen resursseja. Havaittiin myös, että mikäli tiedonkulkua parannetaan ja hankinta saa tiedon uusista tarpeista aikaisemmin, parannetaan ostotilausten toimitusvarmuutta ja asiakkaan tilausten toimitusaikatauluissa pysymistä, sekä parannetaan koko yrityksen tulosta. Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksen tulee arvioida nykyisten hankintaresurssien riittävyys tarkkaan ja pohtia sen mukaan mahdollisten jatkotoimien tekeminen.
Opinnäytetyö tulee toimimaan ohjeistuksena hankintaprosessia kehitettäessä. Nykyisiä menetelmiä ja hankintaprosessia tutkittiin prosessin mallinnuksen avulla, tekemällä nykyisestä hankintaprosessista työnkulku–vuokaavion ja analysoimalla prosessin vaiheita. Lisäksi tutkittiin kohdeyrityksen vuoden 2015 hankintoja, joista oli kerätty tietoja yrityksessä käytössä olevasta toiminnanohjausjärjestelmästä. Tätä kerättyä tietoa analysoitiin ja sitä käytettiin myös lähtökohtana käytännön kehittämisehdotuksien suunnittelussa. Teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon.
Tuloksena havaittiin, että nykyistä hankintaprosessia voisi kehittää tehtävien uudelleenorganisoinnilla ja jakamisella organisaation sisällä. Myös toimittajayhteistyötä voisi parantaa siten, että hankintojen strategiseen suunnitteluun saataisiin vapautettua enemmän hankintojen resursseja. Havaittiin myös, että mikäli tiedonkulkua parannetaan ja hankinta saa tiedon uusista tarpeista aikaisemmin, parannetaan ostotilausten toimitusvarmuutta ja asiakkaan tilausten toimitusaikatauluissa pysymistä, sekä parannetaan koko yrityksen tulosta. Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksen tulee arvioida nykyisten hankintaresurssien riittävyys tarkkaan ja pohtia sen mukaan mahdollisten jatkotoimien tekeminen.