Yritysilmeen suunnittelu Ed-Mark Oy:lle
Hjerppe, Jukka (2010)
Hjerppe, Jukka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Ed-Mark Oy:n yritysilmeen suunnittelu. Työ sisältää yrityksen tunnuksen, typografian ja tunnusvärien suunnittelun sekä niiden käytön määrittelyn eri yhteyksissä. Työ sisältää lisäksi erilaisten markkinointimateriaalien, kuten kirjekuoren ja -paperin ja käyntikortin suunnittelun. Lopuksi kaikki kootaan graafiseen ohjeistoon.
Ed-Mark Oy on valokuvaustarvikkeiden tukkuliike. Yritys maahantuo kuvaamiseen, kuvan esittämiseen ja säilyttämiseen liittyviä tuotteita. Lisäksi yritys tekee painotuotteita sublimaatiotekniikalla. Kyseessä on tekniikka, jossa paineen ja lämmön avulla kuva höyrystetään tuotteeseen. Tämä puoli yrityksestä tullaan erottamaan muusta yrityksestä omaksi osakseen ja sille luodaan myös oma tunnus.
Tavoitteena oli luoda tarkoituksenmukaiset tunnukset, jotka palvelevat yrityksen arvoja. Tavoitteena kokonaisuudessaan on luoda yhdenmukainen ulkoasu, jolla yritys saa näkyvyyttä ja tavoittelee luotettavaa yrityskuvaa.
Suunnittelutyön tueksi on pohdittu sitä, kuinka yrityskuva ja maine sekä identiteetti rakentuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Lisäksi on selvitetty yrityksen arvojen merkitystä sekä graafisen ulkoasun osuutta tässä prosessissa. Tarkoitus on saada tietoa olennaisista tekijöistä yritysilmeen suunnittelussa ja siten soveltaa sitä suunnitteluun.
Työssä selvisi, että yrityksen kaikki tekeminen ja tekemättä jättäminen vaikuttaa yrityskuvan muodostumiseen. Arvot ovat niitä tekijöitä, joihin yrityksen toiminta perustuu, ja niiden tulisi näkyä yrityksen viestinnässä. Ensivaikutelma on aina oleellinen tekijä mielikuvien synnyssä ja sen vuoksi yrityksen ulkoasu on tärkeässä asemassa. Työn lopputuloksena valmistui yrityksen arvoja palveleva ja tarpeita vastaava graafinen ohjeisto, jonka avulla sen viestintä saadaan yhdenmukaisemmaksi ja siten luottamusta herättäväksi.
Ed-Mark Oy on valokuvaustarvikkeiden tukkuliike. Yritys maahantuo kuvaamiseen, kuvan esittämiseen ja säilyttämiseen liittyviä tuotteita. Lisäksi yritys tekee painotuotteita sublimaatiotekniikalla. Kyseessä on tekniikka, jossa paineen ja lämmön avulla kuva höyrystetään tuotteeseen. Tämä puoli yrityksestä tullaan erottamaan muusta yrityksestä omaksi osakseen ja sille luodaan myös oma tunnus.
Tavoitteena oli luoda tarkoituksenmukaiset tunnukset, jotka palvelevat yrityksen arvoja. Tavoitteena kokonaisuudessaan on luoda yhdenmukainen ulkoasu, jolla yritys saa näkyvyyttä ja tavoittelee luotettavaa yrityskuvaa.
Suunnittelutyön tueksi on pohdittu sitä, kuinka yrityskuva ja maine sekä identiteetti rakentuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Lisäksi on selvitetty yrityksen arvojen merkitystä sekä graafisen ulkoasun osuutta tässä prosessissa. Tarkoitus on saada tietoa olennaisista tekijöistä yritysilmeen suunnittelussa ja siten soveltaa sitä suunnitteluun.
Työssä selvisi, että yrityksen kaikki tekeminen ja tekemättä jättäminen vaikuttaa yrityskuvan muodostumiseen. Arvot ovat niitä tekijöitä, joihin yrityksen toiminta perustuu, ja niiden tulisi näkyä yrityksen viestinnässä. Ensivaikutelma on aina oleellinen tekijä mielikuvien synnyssä ja sen vuoksi yrityksen ulkoasu on tärkeässä asemassa. Työn lopputuloksena valmistui yrityksen arvoja palveleva ja tarpeita vastaava graafinen ohjeisto, jonka avulla sen viestintä saadaan yhdenmukaisemmaksi ja siten luottamusta herättäväksi.