Korkean kuvanopeuden lisäämä immersio kuvakerronnassa
Rautio, Petri (2017)
Rautio, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080714253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080714253
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin teoriatasolla erilaisia kuvanopeuksia ja niiden vaikutusta kuvan (frame) olemukseen, kun esitysnopeus on sama kuin tallennettaessa. Työssä tutkittiin, miksi kuvassa tapahtuva liike on hyvin usein nykivää, kun kamera tai näyttelijä liikkuu vauhdikkaasti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voiko kuvan nykivyyden eliminoida HFR-kuvanopeudella kuvaamalla. Tavoitteena oli osoittaa kirjallisiin lähteisiin tukeutuen, että 180 asteen suljinkulmasääntö on vanhanaikainen perussääntö kuvattaessa suurempaa kuvanopeutta.
Tutkimusmenetelminä käytetiin matemaattisia laskukaavoja suljinkulman laskemiseen, kuvakohtaista vertailua (frame), itse tuotettua materiaalia ja ammattikirjallisuutta.
Teorian jälkeen tarkasteltiin ja vertailtiin tapauskertomuksessa lyhytelokuvan 50p ja 25p kuvan immersiota. Tuloksina todettiin, että korkeampi kuvanopeuden immersio vähensi värikontrastin näkemistä lisääntyneen kuvamäärän takia. Lisäksi käyttämällä 360 suljinkulmaa, saatiin kuvasta hävitettyä kaikki häiritsevä värähtely pitämällä samanaikaisesti elokuvissa tyypillinen liike-epäterävyys. Tuloksista voidaan päätellä, mitä kuvataan, on yhtä tärkeää kuin miten se kuvataan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voiko kuvan nykivyyden eliminoida HFR-kuvanopeudella kuvaamalla. Tavoitteena oli osoittaa kirjallisiin lähteisiin tukeutuen, että 180 asteen suljinkulmasääntö on vanhanaikainen perussääntö kuvattaessa suurempaa kuvanopeutta.
Tutkimusmenetelminä käytetiin matemaattisia laskukaavoja suljinkulman laskemiseen, kuvakohtaista vertailua (frame), itse tuotettua materiaalia ja ammattikirjallisuutta.
Teorian jälkeen tarkasteltiin ja vertailtiin tapauskertomuksessa lyhytelokuvan 50p ja 25p kuvan immersiota. Tuloksina todettiin, että korkeampi kuvanopeuden immersio vähensi värikontrastin näkemistä lisääntyneen kuvamäärän takia. Lisäksi käyttämällä 360 suljinkulmaa, saatiin kuvasta hävitettyä kaikki häiritsevä värähtely pitämällä samanaikaisesti elokuvissa tyypillinen liike-epäterävyys. Tuloksista voidaan päätellä, mitä kuvataan, on yhtä tärkeää kuin miten se kuvataan.