Maarakennuskoneenkuljettajan opetussuunnitelma, tutkintokohtainen osa, TAKK
Tarkka, Kai (2017)
Tarkka, Kai
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914286
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan Ammatillisesta aikuiskoulutuskeskuksesta, TAKKista, ja siellä suoritettavasta infra-alan koulutuksesta. Opinnäytetyössä on suunniteltu maarakennuskoneenkuljettajan opetussuunnitelma.
TAKK järjestää ammatillista aikuiskoulutusta monella eri alalla. Yksi aloista on infra-ala. TAKK antaa tutkintoihin valmistavaa koulutusta niin perus-, ammatti- kuin erikoisammattitutkinnoissakin.
Koulutuksia järjestetään erilaisilla rahoitusmuodoilla. On yhteiskunnan kustantamaa työvoimapoliittista koulutusta, oppisopimuskoulutusta, valtionosuuskoulutusta, omaehtoista koulutusta, nuorten aikuisten osaamisohjelmaa ja maahanmuuttajakoulutusta. Kaikille näille rahoitusmuodoille on yhteistä, että ne tähtäävät johonkin tutkintoon.
Tässä työssä tarkastellaan rakennusalan perustutkintoa, maarakennuskoneenkuljettajaa. Työssä referoidaan TAKKin yleistä opetussuunnitelmaa ja keskitytään tarkemmin maarakennuskoneenkuljettajan opetussuunnitelmaan.
TAKKilla ei ole ennen ollut tutkintokohtaista opetussuunnitelmaa maarakennuskoneenkuljettajille, joten työ tulee suoraan jokapäiväiseen käyttöön.
TAKKilla on yhteinen, koko oppilaitosta koskeva, opetussuunnitelma, jossa kuvataan TAKKin opetus yleisellä tasolla. Tutkintokohtainen opetussuunnitelma täydentää tätä. Tutkintokohtaisessa opetussuunnitelmassa on kuvattu tarkasti jokaisen tutkinnon osan sisältö ja soveltaminen käytännössä. Tutkintokohtaisia opetussuunnitelmia päivitetään säännöllisesti tutkintojen perusteiden muuttuessa.
TAKK järjestää ammatillista aikuiskoulutusta monella eri alalla. Yksi aloista on infra-ala. TAKK antaa tutkintoihin valmistavaa koulutusta niin perus-, ammatti- kuin erikoisammattitutkinnoissakin.
Koulutuksia järjestetään erilaisilla rahoitusmuodoilla. On yhteiskunnan kustantamaa työvoimapoliittista koulutusta, oppisopimuskoulutusta, valtionosuuskoulutusta, omaehtoista koulutusta, nuorten aikuisten osaamisohjelmaa ja maahanmuuttajakoulutusta. Kaikille näille rahoitusmuodoille on yhteistä, että ne tähtäävät johonkin tutkintoon.
Tässä työssä tarkastellaan rakennusalan perustutkintoa, maarakennuskoneenkuljettajaa. Työssä referoidaan TAKKin yleistä opetussuunnitelmaa ja keskitytään tarkemmin maarakennuskoneenkuljettajan opetussuunnitelmaan.
TAKKilla ei ole ennen ollut tutkintokohtaista opetussuunnitelmaa maarakennuskoneenkuljettajille, joten työ tulee suoraan jokapäiväiseen käyttöön.
TAKKilla on yhteinen, koko oppilaitosta koskeva, opetussuunnitelma, jossa kuvataan TAKKin opetus yleisellä tasolla. Tutkintokohtainen opetussuunnitelma täydentää tätä. Tutkintokohtaisessa opetussuunnitelmassa on kuvattu tarkasti jokaisen tutkinnon osan sisältö ja soveltaminen käytännössä. Tutkintokohtaisia opetussuunnitelmia päivitetään säännöllisesti tutkintojen perusteiden muuttuessa.