”Näimme jälleen tähdet” : Sosiaalisten toimintojen luokittelun hyödyntäminen masennusdiagnoosin saaneen asiakkaan toimintaterapiassa
Salokangas, Riitta; Halttunen, Jenni (2017)
Salokangas, Riitta
Halttunen, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081614394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081614394
Tiivistelmä
Toimintaterapeuttien työtä on sitouttaa ihmistä tekemään tarpeellisia ja merkityksellisiä arjen toimintoja, joiden kautta hän voi osallistua myös yhteisönsä toimintaan. Masennuksen myötä ihmisen toimintakyky vaihtelee huomattavasti sen mukaan, kuinka vaikeasta masennuksesta on kyse. Masennus vaikuttaa pahimmillaan ihmisen toimintakykyyn kaikilla toimintakokonaisuuksien alueilla ja heikentää ihmisen sosiaalista osallistumista. Nämä ovat ihmiselle arjessa tarpeellisia toimintoja, joita he myös haluavat tehdä. Yksinkertaisillakin toiminnoilla voi olla kerrostuneita merkityksiä, jotka saattavat olla toimijalle itselleenkin tiedostamattomissa. Toimintaterapiassa tehtävät toiminnot saattavat olla yksinkertaisia ja arkisia, mutta ne tehdään usein monimutkaisistakin syistä.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun ammattikorkeakoulu. Projektin kehittämistavoitteena oli valmistaa opetusmateriaalia toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajille ja opiskelijoille. Opetusmateriaalina oli PowerPoint-esitys sosiaalisesta osallistumisesta ja sosiaalisten toimintojen luokittelusta masennusdiagnoosin saaneiden asiakkaiden toimintaterapiassa sekä esityksen tueksi laaditut yksilö- ja ryhmätehtävät. Tehtävien tarkoituksena oli syventää opiskelijoiden osaamista kyseisen aiheen osalta soveltaen omaan toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallistumiseen.
Toimintaterapeuteille osallistuminen sisältää ihmisen osallistumisen toimintaan. Toiminnalla on aina sosiaalinen konteksti myös silloin, kun ihminen toimii yksin. Sosiaalinen osallistuminen on laaja käsite, joka määritellään muun muassa ihmisten väliseksi sanalliseksi tai sanattomaksi vuorovaikutukseksi. Vuorovaikutus voi tapahtua osana jotain toimintaa tai se voidaan nähdä toiminnasta irrallisena asiana. Tämä määritelmä erottaa sosiaalisen osallistumisen toimintaan osallistumisesta. Sosiaalisten toimintojen luokittelu pohjautuu tutkimukseen ikääntyvien ihmisten sosiaalisesta osallistumisesta. Tutkimuksessa koottiin ikääntyneiden sosiaalisen osallisuuden määritelmiä. Määritelmät keskittyivät osallisuuteen toiminnassa, joka synnytti vuorovaikutusta yhteiskunnan tai yhteisön muiden jäsenten kanssa.
Opinnäytetyöprosessissa keräsimme tietoa kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Kootun tiedon pohjalta tuotettiin opetusmateriaalia. Opetusmateriaalin laatukriteereinä olivat selkeys, informatiivisuus ja tunteiden herättäminen. Projektin kehitystavoite toteutui laadittujen kriteerien mukaisesti.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun ammattikorkeakoulu. Projektin kehittämistavoitteena oli valmistaa opetusmateriaalia toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajille ja opiskelijoille. Opetusmateriaalina oli PowerPoint-esitys sosiaalisesta osallistumisesta ja sosiaalisten toimintojen luokittelusta masennusdiagnoosin saaneiden asiakkaiden toimintaterapiassa sekä esityksen tueksi laaditut yksilö- ja ryhmätehtävät. Tehtävien tarkoituksena oli syventää opiskelijoiden osaamista kyseisen aiheen osalta soveltaen omaan toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallistumiseen.
Toimintaterapeuteille osallistuminen sisältää ihmisen osallistumisen toimintaan. Toiminnalla on aina sosiaalinen konteksti myös silloin, kun ihminen toimii yksin. Sosiaalinen osallistuminen on laaja käsite, joka määritellään muun muassa ihmisten väliseksi sanalliseksi tai sanattomaksi vuorovaikutukseksi. Vuorovaikutus voi tapahtua osana jotain toimintaa tai se voidaan nähdä toiminnasta irrallisena asiana. Tämä määritelmä erottaa sosiaalisen osallistumisen toimintaan osallistumisesta. Sosiaalisten toimintojen luokittelu pohjautuu tutkimukseen ikääntyvien ihmisten sosiaalisesta osallistumisesta. Tutkimuksessa koottiin ikääntyneiden sosiaalisen osallisuuden määritelmiä. Määritelmät keskittyivät osallisuuteen toiminnassa, joka synnytti vuorovaikutusta yhteiskunnan tai yhteisön muiden jäsenten kanssa.
Opinnäytetyöprosessissa keräsimme tietoa kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Kootun tiedon pohjalta tuotettiin opetusmateriaalia. Opetusmateriaalin laatukriteereinä olivat selkeys, informatiivisuus ja tunteiden herättäminen. Projektin kehitystavoite toteutui laadittujen kriteerien mukaisesti.