Monialaisuus korkeakoulutasoisen yrittäjyys- ja innovaatiokulttuurin opinnollistamisessa
Kiviranta, Hanna-Maija; Tunkkari-Eskelinen, Minna (2016)
Kiviranta, Hanna-Maija
Tunkkari-Eskelinen, Minna
Jyväskylän yliopisto
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714403
Tiivistelmä
Suomen Yrittäjien tavoiteohjelma tukeutuu työllisyysasteen nousemiseen 75 prosenttiin vuoteen 2019 mennessä. Suomalaisten yritysten henkilöstöstä nykyisin 63 prosenttia on PK yrityksissä, ja ko. tavoiteohjelman 2015-2019 mukaan yksin yritystoimintaa harjoittavia on jo noin 65% kaikista suomalaisista yrittäjistä. Vuosina 2010-2015 Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) opiskelijoiden ja henkilökunnan keskuudessa rekisteröitiin noin 100 uutta yritystä. JAMK:ssa on vahvoja näyttöjä yritysten kansainvälisen kasvuyritystoiminnan kehittämisestä ja sen alumniverkostosta löytyy n.270 menestyvää yrittäjää, jotka ovat opiskelleet perustutkintonsa JAMK:ssa. Näistä yrityksistä merkittävä osa työllistää, ei vain yhtä, vaan useita JAMK:sta valmistuneita opiskelijoita. Yhteistyömalleja yrittäjyyteen on viime vuosina rakennettu paitsi kansainvälistä menestystä niittävän yrittäjyyden huippuyksikön Tiimiakatemian myös Jyväskylän Yritystehtaan, oppilaitosten yhteistyön ja erityisesti JAMK:n tutkintoopiskelijoiden osalta JAMK Generatorin monialaisen yrittäjyysosaamisen kehitysalustoilla. Innovaatio- ja yrittäjyyspedagogiikan vaikuttavuuden arviointia kehitetään ja hankkeistetaan JAMK:ssa edelleen. JAMK:n verkostoon ja yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseen kuuluvat yrittäjyyskoulutuksen arviointiin ja vertailuun hyödynnettävät yhteistyökuviot mm. Stanford Universityn, Harvard Universityn ja San Jose State Universityn kera. Vuoteen 2020 mennessä JAMK:n tavoitteena on tulla Suomen yrittäjyyslähtöisimmäksi korkeakouluksi. Vuosien 2015-2016 aikana JAMK:ssa on otettu merkittäviä askeleita yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan vauhdittamiseksi uudella tavalla rakennettujen monialaisten oppimisympäristöjen, monialaisen yhteistyön sekä tutkintoon johtavien yrittäjyyspolkuopintomoduulien osalta eri tutkintotasoilla. Tavoitteena on kehittää paitsi opiskelijoiden yrittäjyysosaamista, liikeideoita, olemassa olevaa liiketoimintaa kohti 180 kasvua ja kansainvälistymistä myös verkostoitumista sekä osallistamista luovaan yrittäjyys- ja innovaatiokulttuuriin korkeakouluopiskelujen aikana. Tutkimusmenetelmänä tässä artikkelissa on toimintatutkimus, jonka tavoitteena on ollut tutkia ja kehittää JAMK:n yrittäjyys- ja innovaatio-opintopolkuja sekä niiden vaikuttavuutta osana korkeakoulun arkea jatkuvan muutoksen näkökulmasta monialaisen opettajuuden, yhteistyön, verkostojen sekä yhteisen oppimisen näkökulmasta. Tässä toimintatutkimuksen tuloksia esitellään paitsi AMK, myös erityisesti YAMK opiskelijoiden yrittäjyyspolkuopintojen, innovaatiotoiminnan ja monialaisen yhteistyön kehittämisen näkökulmasta korkeakoulussa, jossa pohjana on laaja tutkimus-, hanke- ja koulutuksen kehitystyö verkostoineen. Tulokset perustuvat pohja-aineistoihin joihin v.2014 osalta kuuluu henkilöstölle tehty laadullinen tutkimus, vuosien 2008, 2010, 2014 ja 2015 AMK opiskelijoille tehdyt intentiotutkimukset, v.2015 YAMK opiskelijoille laadittu yrittäjyyden nykytilakartoitus, hautomo-opiskelijoille v.2015 tehdyt yrittäjyysintentioita selvittävät laadulliset haastattelut, elokuussa 2015 uusille opiskelijoille tehty monialaisuuden ja innovaatiotoiminnan kysely sekä JAMK:n ensimmäiseen YAMK yrittäjyyspolkuopintojaksoon helmi-huhtikuussa 2016 liittyvä oppimiskäsityksiä ja odotuksia kuvaava kartoitus osana monialaisia opettajien sekä yrittäjyysasiantuntijoiden yhteisiä kehittämissyklejä. Tutkimuksen tuloksina esitellään mm. J.Elliot (1999) toimintatutkimuksen mallin soveltamisen kautta korkeakoulusektorin monialaisen yrittäjyyskulttuurin ja opintopolkujen luomisessa korkeakoulun yrittäjyyteen liittyvän yhteisen ideoinnin, suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja edelleen kehittämisen näkökulmasta. Artikkelin tuloksina esitetään näkökulmia erilaisten yrittäjyyspedagogisten mallien yhteisen suunnittelun ja kehittämisen pohjaksi korkeakoulusektorilla. Tutkimuksessa esitellään myös monialaiseen yrittäjyysopintokokonaisuuden sykliseen ja vaiheittaiseen kehittämiseen liittyviä haasteita ja onnistumisia erityisesti YAMK opintopolkujen näkökulmasta. Kehittämistyön onnistumisina voidaan mainita erityisesti YAMK tutkinto-opiskelun näkökulmasta vuoden 2015 aikaiset monialaisten yrittäjyyspolkuopintokokonaisuuksien lanseeraus, uusi monialainen työskentelymalli, yrittäjyysopetuksen vaikuttavuus ja tunnettuuden kehittyminen opiskelijoiden keskuudessa sekä innovaatiotoiminnan vaikuttavuuden laajentuminen. Kehittämistyön tuloksia tullaan edelleen jatkojalostamaan systemaattisen pitkittäistutkimuksen, monialaisen vaiheittaisen kehittämistyön ja kansainvälisen vertailun myötä tavoitteena monialaiset yrittäjyystutkinnot EQF7 ja EQF6 tasoisten yrittäjyyskoulutuksen kansainvälisiä laatuakkreditointeja mukaillen ja alueellista sekä kansainvälistä vaikuttavuutta monialaisessa yrittäjyys- ja innovaatiokoulutuksessa kehittäen.