Toimintamalli Kuopion Kauppatorin kehittämiseen : Palvelujen kehittäminen
Roivainen, Terhi (2017)
Roivainen, Terhi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714416
Tiivistelmä
Kaupunkikeskustojen heikko kehityssuunta on herättänyt keskustelua koko Suomessa eikä Kuopio tee siihen poikkeusta. On syntynyt tarve etsiä uudenlaisia keinoja toiminnan kehittämiseen keskusta-alueilla. Kuopion toritoimintojen siirtyessä uudelle organisaatiolle, nähtiin tarve tutkia asiaa tarkemmin toritoiminnan kannalta.
Tämä opinnäytetyön tarkoitus on luoda uutta ymmärrystä, kehittää uusia toimintamalleja ja löytää konkreettisia toimenpiteitä Kuopion Kauppatorin toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on tarkastelu torikauppaa, Kuopion torielämän historiaa ja nykytilaa sekä palveluiden kehittämistä käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Palvelujen kehittämisen teemoja on tarkasteltu palvelumuotoilun, verkostoitumisen ja yhteistyön lähtökohdista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena Kuopion Kauppatorilla toimivien yrittäjien keskuudessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja yhteiskehittelyä. Lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisestä tutkimuksesta tuttua kyselytutkimusta nykytilan kartoituksessa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että Kuopion Kauppatorin nykytilanne on melko hyvä ja torilla on potentiaalia kehittyä kohti parempaa menestystä. Kuopion Kauppatorin toiminnan organisaatiomuutoksiin suhtauduttiin positiivisesti ja sen uskottiin tuovan joustavuutta ja enemmän mahdollisuuksia torin toimintaan. Tutkimuksen perusteella löytyy kuitenkin myös paljon kehittämiskohteita. Niistä erityisesti esille nousi yhteistyön kehittäminen kauppiaiden sekä muiden keskustassa toimivien tahojen kesken sekä sisäinen että ulkoinen viestintä. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että yhteistyön tekemiselle löytyy halukkuutta ja koettiin että siitä koituu etua kaikille. Suurimmaksi esteeksi kehittämiselle koettiin kiire ja yhteisten viestintäkanavien puute.
Tämän kehittämistyön tuloksena on luotu toimintamalli yhteistyön kehittämiselle torikauppiaiden ja kehittämisyhdistyksen kesken. Toimintamallin tavoitteena on luoda parempaa yhteishenkeä ja mahdollisuuksia puuttua yhteisesti sovitulla tavalla tässäkin tutkimuksessa havaittuihin haasteisiin. Jatkossa toimintamallin on tarkoitus kehittää alueen elinkeinoelämää ja löytää uusia innovaatioita torin kehittämiseen. Lisäksi viestinnälle luotiin tutkimuksen avulla uusia kanavia. Tutkimuksesta voidaan olettaa olevan hyötyä kehittämisyhdistykselle uuden toiminnan järjestämiseksi.
Tämä opinnäytetyön tarkoitus on luoda uutta ymmärrystä, kehittää uusia toimintamalleja ja löytää konkreettisia toimenpiteitä Kuopion Kauppatorin toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on tarkastelu torikauppaa, Kuopion torielämän historiaa ja nykytilaa sekä palveluiden kehittämistä käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Palvelujen kehittämisen teemoja on tarkasteltu palvelumuotoilun, verkostoitumisen ja yhteistyön lähtökohdista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena Kuopion Kauppatorilla toimivien yrittäjien keskuudessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja yhteiskehittelyä. Lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisestä tutkimuksesta tuttua kyselytutkimusta nykytilan kartoituksessa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että Kuopion Kauppatorin nykytilanne on melko hyvä ja torilla on potentiaalia kehittyä kohti parempaa menestystä. Kuopion Kauppatorin toiminnan organisaatiomuutoksiin suhtauduttiin positiivisesti ja sen uskottiin tuovan joustavuutta ja enemmän mahdollisuuksia torin toimintaan. Tutkimuksen perusteella löytyy kuitenkin myös paljon kehittämiskohteita. Niistä erityisesti esille nousi yhteistyön kehittäminen kauppiaiden sekä muiden keskustassa toimivien tahojen kesken sekä sisäinen että ulkoinen viestintä. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että yhteistyön tekemiselle löytyy halukkuutta ja koettiin että siitä koituu etua kaikille. Suurimmaksi esteeksi kehittämiselle koettiin kiire ja yhteisten viestintäkanavien puute.
Tämän kehittämistyön tuloksena on luotu toimintamalli yhteistyön kehittämiselle torikauppiaiden ja kehittämisyhdistyksen kesken. Toimintamallin tavoitteena on luoda parempaa yhteishenkeä ja mahdollisuuksia puuttua yhteisesti sovitulla tavalla tässäkin tutkimuksessa havaittuihin haasteisiin. Jatkossa toimintamallin on tarkoitus kehittää alueen elinkeinoelämää ja löytää uusia innovaatioita torin kehittämiseen. Lisäksi viestinnälle luotiin tutkimuksen avulla uusia kanavia. Tutkimuksesta voidaan olettaa olevan hyötyä kehittämisyhdistykselle uuden toiminnan järjestämiseksi.