TYÖNANTAJAKUVA TOIMIVASSA REKRYTOINTIPROSESSISSA : Case: OP Etelä-Häme
Skogberg, Vilma (2017)
Skogberg, Vilma
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082214498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082214498
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten rahoitusalan yrityksessä rekrytointiprosessia voitaisiin kehittää ja millainen on toimiva rekrytointiprosessi. Tutkimuskohteena oli nimenomaa nykyisen rekrytointiprosessin toimivuus, ja siihen liitettynä hakijoiden työnantajakuva. Case -yrityksenä toimi OP Etelä-Häme. OP Etelä-Häme kuuluu OP Ryhmään, mutta on paikallinen osuuspankki, jonka pääsääntöinen omistajuus on omistaja-asiakkailla. Yrityksessä rekrytoinnin hoitaa pääsääntöisesti yksi henkilö ympäri talon yhteistyössä eri yksiköiden esimiesten kanssa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin rekrytointiprosessia, ja sitä, minkälainen se on toimivimmillaan. Lisäksi käydään yleisesti työnantajakuvaa ja hakijakokemusta, sillä ne liittyvät tiiviisti rekrytointiprosessin onnistumiseen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joihin osallistui 4 henkilöä. Kaikki haastateltavat ovat vuoden sisällä OP Etelä-Hämeeseen työhön hakeneita ja työhaastatteluissa käyneitä henkilöitä. Kaikki haastateltavat eivät kuitenkaan työskennelleet OP Etelä-Hämeessä haastattelu hetkellä. Lisäksi tutkimukseen on haastateltu myös OP Etelä-Hämeen rekrytoinnista vastaavaa henkilöä. Opinnäytetyössä oleellisena osana oli työnantajan sekä hakijoiden kokemusten vertailu.
Haastatteluista kävi ilmi, että OP Etelä-Hämeen nykyinen rekrytointiprosessi on melko toimiva. Hakijoiden ja työnantajan näkökulmat vastasivat pääpiirteittäin toisiaan. Sekä työnantajan edustaja, että hakijat kuvailivat OP Etelä-Hämettä paikalliseksi ja luotettavaksi toimijaksi. Lisäksi hakijoiden työnantajakuvat OP Etelä-Hämeestä olivat ennen rekrytointiprosessia positiivisia ja ne vain vahvistuivat prosessin edetessä. Suurimpana kehityskohteena tutkimuksessa nousi esille hakijaviestinnän lisääminen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin rekrytointiprosessia, ja sitä, minkälainen se on toimivimmillaan. Lisäksi käydään yleisesti työnantajakuvaa ja hakijakokemusta, sillä ne liittyvät tiiviisti rekrytointiprosessin onnistumiseen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joihin osallistui 4 henkilöä. Kaikki haastateltavat ovat vuoden sisällä OP Etelä-Hämeeseen työhön hakeneita ja työhaastatteluissa käyneitä henkilöitä. Kaikki haastateltavat eivät kuitenkaan työskennelleet OP Etelä-Hämeessä haastattelu hetkellä. Lisäksi tutkimukseen on haastateltu myös OP Etelä-Hämeen rekrytoinnista vastaavaa henkilöä. Opinnäytetyössä oleellisena osana oli työnantajan sekä hakijoiden kokemusten vertailu.
Haastatteluista kävi ilmi, että OP Etelä-Hämeen nykyinen rekrytointiprosessi on melko toimiva. Hakijoiden ja työnantajan näkökulmat vastasivat pääpiirteittäin toisiaan. Sekä työnantajan edustaja, että hakijat kuvailivat OP Etelä-Hämettä paikalliseksi ja luotettavaksi toimijaksi. Lisäksi hakijoiden työnantajakuvat OP Etelä-Hämeestä olivat ennen rekrytointiprosessia positiivisia ja ne vain vahvistuivat prosessin edetessä. Suurimpana kehityskohteena tutkimuksessa nousi esille hakijaviestinnän lisääminen.