Lukivaikeus ja tukipalvelut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa : Opiskelijoiden kokemuksia
Goman, Minna (2017)
Goman, Minna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lukivaikeuteen annettavien tukipalveluiden riittävyyttä ja laatua opiskelijoiden kokemusten pohjalta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Tavoitteena oli myös kerätä opiskelijoilta kehittämisehdotuksia opiskelijahuollon käyttöön.
Aikuisten lukivaikeutta ei ole tutkittu kovinkaan laajasti, ja tutkimustietoa aikuisten omista kokemuksista lukivaikeuden kanssa toimimisesta on vähän. Tutkimustiedon mukaan oppimisvaikeuksilla on pitkäaikaisia vaikutuksia koulutukseen ja työuraan, joten aiheen esille nostaminen on tärkeää.
Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin kvantitatiivista vakioitua kyselytutkimusta, joka totutettiin internetin välityksellä Webropol alustalla. Kyselyn linkki lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiin. Kyselyn tavoitteena oli saada vastauksia mahdollisimman monelta lukivaikeudesta kärsivältä opiskelijalta.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 259 opiskelijalta. Tuloksista kävi ilmi, että yleisesti saadun tuen määrään sekä laatuun oltiin tyytymättömiä. Tukipalveluiden kehittäminen tulevaisuudessa olisi opiskelijoiden mukaan tarpeellista, ja huomiota tulisi erityisesti kiinnittää tukipalveluiden markkinointiin. Saatujen vastauksien mukaan opettajilla ei ole yhtenäistä käytäntöä lukivaikeuden huomioimisesta opinnoissa.
Opiskelijahuolto sai opinnäytetyön kautta paljon hyödyllistä tietoa opiskelijoilta. Jatkotutkimus aiheena voisi olla opiskelijahuollon toiminnan kehittäminen tulevaisuudessa. Nyky-yhteiskunnassa koulutuksen merkitys korostuu ja opiskelijoiden hyvinvointi on yhä keskeisemmässä asemassa.
Aikuisten lukivaikeutta ei ole tutkittu kovinkaan laajasti, ja tutkimustietoa aikuisten omista kokemuksista lukivaikeuden kanssa toimimisesta on vähän. Tutkimustiedon mukaan oppimisvaikeuksilla on pitkäaikaisia vaikutuksia koulutukseen ja työuraan, joten aiheen esille nostaminen on tärkeää.
Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin kvantitatiivista vakioitua kyselytutkimusta, joka totutettiin internetin välityksellä Webropol alustalla. Kyselyn linkki lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiin. Kyselyn tavoitteena oli saada vastauksia mahdollisimman monelta lukivaikeudesta kärsivältä opiskelijalta.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 259 opiskelijalta. Tuloksista kävi ilmi, että yleisesti saadun tuen määrään sekä laatuun oltiin tyytymättömiä. Tukipalveluiden kehittäminen tulevaisuudessa olisi opiskelijoiden mukaan tarpeellista, ja huomiota tulisi erityisesti kiinnittää tukipalveluiden markkinointiin. Saatujen vastauksien mukaan opettajilla ei ole yhtenäistä käytäntöä lukivaikeuden huomioimisesta opinnoissa.
Opiskelijahuolto sai opinnäytetyön kautta paljon hyödyllistä tietoa opiskelijoilta. Jatkotutkimus aiheena voisi olla opiskelijahuollon toiminnan kehittäminen tulevaisuudessa. Nyky-yhteiskunnassa koulutuksen merkitys korostuu ja opiskelijoiden hyvinvointi on yhä keskeisemmässä asemassa.