Etälennonjohtotorni ja sen vaikutukset lentosäähavaintoihin
Alakoski, Risto (2017)
Alakoski, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014632
Tiivistelmä
Lennonjohtoon liittyvä teknologia kehittyy jatkuvasti, mutta suuria muutoksia alalla tapahtuu harvoin. Yksi näistä muutoksista on ollut etätornijärjestelmän kehittäminen ja sen käyttöönotto. Etätornia on kutsuttu suurimmaksi muutokseksi alalla sitten lennonjohtotutkan kehittämisen. Järjestelmän pääperiaate on, että perinteistä lennonjohtotornia ei enää tarvita, vaan tarvittava näkymä kentältä saadaan kameroiden välityksellä.
Insinöörityön tilasi Vaisala Oyj. Yritys toimittaa sääjärjestelmiä lentoasemille ympäri maailmaa. Vaisalassa on tiedostettu ilmailualan lisääntynyt kiinnostus etätorneihin ja koettiin, että tämä tutkimus täydentäisi heidän aiheesta aikaisemmin tekemäänsä selvitystä. Työn tarkoituksena oli kerätä tietoa uudesta toimintamallista, siihen liittyvästä teknologiasta ja niiden mahdollisista vaikutuksista sääjärjestelmään.
Työ aloitettiin aineiston keräämisellä artikkeleista, kirjoista, Internet-sivustoilta ja haastatteluista. Seuraavaksi toteutettiin verkkopohjainen kysely torni- ja etätorniympäristössä työskenteleville lennonjohtajille. Kyselyt keskittyivät säähavaintojen tekemiseen sekä niihin liittyvien menetelmien, järjestelmien ja laitteiden toimivuuden arvioimiseen. Toisiaan vastaavilla kyselyillä haluttiin nähdä, eroavatko perinteisessä ja etätornissa työskentelevien vastaukset toisistaan. Merkittävää eroa ei ollut. Lisäksi saatiin tietoa siitä, mihin sääjärjestelmän osa-alueisiin lennonjohtajat kaipaavat parannuksia. Näitä olivat pilvitiedon kattavuus, sadetyypin tunnistaminen ja sääjärjestelmän nopeampi reagointi säätilan muutoksiin. Työn aikana päästiin tutustumaan maailman ainoaan toiminnassa olevaan etätornikeskukseen. Huomiot vierailun aikana vastasivat kyselyistä saatuja tuloksia; säätilan havainnointi videon välityksellä onnistuu useimmiten hyvin. Toisinaan säähavaintoa raportoiva lennonjohtaja joutuu olemaan yhteydessä lentoasemalla olevaan kunnossapidon henkilöstöön, joka voi tehdä tarkempaa havainnointia paikan päällä.
Tutkimuksen perusteella voitiin antaa ehdotuksia lentosääjärjestelmän kehittämiseksi. Kameroiden käyttö lennonvarmistuksessa lisääntyy etätornien myötä ja niitä voisi käyttää myös täydentämään automaattisen sääjärjestelmän tuottamaa tietoa, esimerkiksi näkyvyys- ja pilvitiedon osalta.
Insinöörityön tilasi Vaisala Oyj. Yritys toimittaa sääjärjestelmiä lentoasemille ympäri maailmaa. Vaisalassa on tiedostettu ilmailualan lisääntynyt kiinnostus etätorneihin ja koettiin, että tämä tutkimus täydentäisi heidän aiheesta aikaisemmin tekemäänsä selvitystä. Työn tarkoituksena oli kerätä tietoa uudesta toimintamallista, siihen liittyvästä teknologiasta ja niiden mahdollisista vaikutuksista sääjärjestelmään.
Työ aloitettiin aineiston keräämisellä artikkeleista, kirjoista, Internet-sivustoilta ja haastatteluista. Seuraavaksi toteutettiin verkkopohjainen kysely torni- ja etätorniympäristössä työskenteleville lennonjohtajille. Kyselyt keskittyivät säähavaintojen tekemiseen sekä niihin liittyvien menetelmien, järjestelmien ja laitteiden toimivuuden arvioimiseen. Toisiaan vastaavilla kyselyillä haluttiin nähdä, eroavatko perinteisessä ja etätornissa työskentelevien vastaukset toisistaan. Merkittävää eroa ei ollut. Lisäksi saatiin tietoa siitä, mihin sääjärjestelmän osa-alueisiin lennonjohtajat kaipaavat parannuksia. Näitä olivat pilvitiedon kattavuus, sadetyypin tunnistaminen ja sääjärjestelmän nopeampi reagointi säätilan muutoksiin. Työn aikana päästiin tutustumaan maailman ainoaan toiminnassa olevaan etätornikeskukseen. Huomiot vierailun aikana vastasivat kyselyistä saatuja tuloksia; säätilan havainnointi videon välityksellä onnistuu useimmiten hyvin. Toisinaan säähavaintoa raportoiva lennonjohtaja joutuu olemaan yhteydessä lentoasemalla olevaan kunnossapidon henkilöstöön, joka voi tehdä tarkempaa havainnointia paikan päällä.
Tutkimuksen perusteella voitiin antaa ehdotuksia lentosääjärjestelmän kehittämiseksi. Kameroiden käyttö lennonvarmistuksessa lisääntyy etätornien myötä ja niitä voisi käyttää myös täydentämään automaattisen sääjärjestelmän tuottamaa tietoa, esimerkiksi näkyvyys- ja pilvitiedon osalta.