Tuetusti työhön : Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston tuetun työllistymisen palvelulinjan toiminnan arviointi ja kehittäminen valmentavan esimiestyön keinoin
Rosholm, Mirva (2017)
Rosholm, Mirva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090114687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090114687
Tiivistelmä
TE-toimiston ydintehtävä on työnvälitys. Tuetun työllistymisen palvelulinja vastaa niiden asiakkaiden palveluprosessista, jotka tarvitsevat yksilöllistä tai monialaista tukea työllistyäkseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli reflektoida Pirkanmaan TE-toimiston tuetun työllistymisen palvelulinjan toimintaa ja kehittää toimintamallia tutkimuksen keinoja käyttäen. Tutkimuksella haettiin myös vastauksia siihen, millaisia odotuksia työntekijöillä on valmentavan esimiestyön mahdollisuuksista tukea heitä työssään. Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman tavoitteen mukaan työuria tulisi pidentää kolmella vuodella vuoteen 2020 mennessä. Johtamisella on suuri merkitys siihen kuinka mielekkäänä työnteko koetaan ja sen myötä miten työssä jaksetaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada vastauksia siihen, miten valmentavalla esimiestyöllä tuetaan asiantuntijuutta, ja siten mahdollistetaan asiantuntijaorganisaatiota saavuttamaan sille asetetut tavoitteet. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla Pirkanmaan TE-toimiston tuetun työllistymisen palvelulinjan työntekijöitä sähköpostikyselyn avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstön kokemukset tuetun työllistymisen palvelulinjan toimintamallin toiminnasta ja kehittämistarpeista voidaan jakaa kolmeen kokonaisuuteen; toimintamallien selkiyttäminen, otollisen oppimisympäristön mahdollistaminen ja tarvittavan osaamisen varmistaminen. Kysymykseen, miten valmentava esimiestyö tukee palvelulinjan toimintaa, vastaukseksi saatiin neljä kokonaisuutta, jotka ohjaavat valmentavan esimiehen toimintaa: tavoitteiden määrittäminen ja toiminnan suuntaaminen, työyhteisön ilmapiirin kehittäminen, tarvittavan osaamisen ja tehtävänkuvien määrittäminen sekä asiantuntijan ja esimiehen roolien selkiyttäminen.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiantuntijaorganisaation toiminnan onnistunut johtaminen edellyttää esimieheltä osaamisen johtamista. Osaamisen johtaminen onnistuu parhaiten valmentavan esimiestyön keinoin. Kehittämisehdotuksena asiantuntijaorganisaation esimiestyössä tulisi panostaa valmentavan esimiestyön systemaattiseen käyttämiseen. Esimiesten osaaminen ja esimiesten riittävä resursointi tulisi varmistaa. Myös henkilöstön alaistaitoja, aktiivista osallistumista johtamiseen tulisi vahvistaa.
Seuraavaksi olisikin hyödyllistä tutkia Pirkanmaan TE-toimiston henkilöstön työyhteisötaitoja. Tutkia voisi valmentavan esimiestyön vaikutuksia, onko niitä ja jos on niin missä ja miten tulokset näkyvät.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstön kokemukset tuetun työllistymisen palvelulinjan toimintamallin toiminnasta ja kehittämistarpeista voidaan jakaa kolmeen kokonaisuuteen; toimintamallien selkiyttäminen, otollisen oppimisympäristön mahdollistaminen ja tarvittavan osaamisen varmistaminen. Kysymykseen, miten valmentava esimiestyö tukee palvelulinjan toimintaa, vastaukseksi saatiin neljä kokonaisuutta, jotka ohjaavat valmentavan esimiehen toimintaa: tavoitteiden määrittäminen ja toiminnan suuntaaminen, työyhteisön ilmapiirin kehittäminen, tarvittavan osaamisen ja tehtävänkuvien määrittäminen sekä asiantuntijan ja esimiehen roolien selkiyttäminen.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiantuntijaorganisaation toiminnan onnistunut johtaminen edellyttää esimieheltä osaamisen johtamista. Osaamisen johtaminen onnistuu parhaiten valmentavan esimiestyön keinoin. Kehittämisehdotuksena asiantuntijaorganisaation esimiestyössä tulisi panostaa valmentavan esimiestyön systemaattiseen käyttämiseen. Esimiesten osaaminen ja esimiesten riittävä resursointi tulisi varmistaa. Myös henkilöstön alaistaitoja, aktiivista osallistumista johtamiseen tulisi vahvistaa.
Seuraavaksi olisikin hyödyllistä tutkia Pirkanmaan TE-toimiston henkilöstön työyhteisötaitoja. Tutkia voisi valmentavan esimiestyön vaikutuksia, onko niitä ja jos on niin missä ja miten tulokset näkyvät.