Restaurant visit as an experience : Case company restaurant Comico
Piisi, Hanna (2008)
Piisi, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114367
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin tapaustutkimuksena Naururavintolat Oy:n ravintola Comicolle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa miten asiakkaat kokevat elämyksellisyyden ravintola Comicossa ja voidaanko Comico määritellä elämyspalveluiden tarjoajaksi. Työssä tarkasteltiin myös tekijöitä, jotka vaikuttavat elämyksellisyyteen eniten ja vähiten. Teoreettinen aineisto koostui markkinoinnin ammattikirjallisuudesta, aiheeseen liittyvistä aikaisemmista tutkimuksista sekä elämystalouden viimeisimmistä julkaisuista. Työn teoreettisessa osassa esiteltiin elämystalouden keskeisimpiä osa-alueita keskittyen erityisesti ravintolaelämykseen. Teorian avulla tarkasteltiin myös elämystä asiakkaiden kokemana prosessina sekä asiakkaiden tunteita, mieltymyksiä ja odotuksia. Lähestymistavaltaan tutkimus oli laadullinen. Avoin kyselylomake suunniteltiin asiakkaiden haastatteluja varten. Niin asiakkaiden kuin ravintolapäällikönkin haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Teoria ja tutkimusaineisto esitettiin yhtenäisesti, toinen toistaan seuraten läpi työn. Tutkimustulosten perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia Comicon palveluprosessin parantamiseksi. Haastateltavien mukaan Comicon palveluprosessi toimii suhteellisen hyvin, tosin paljon parannettavaakin löytyi. Comicon keskeisimpiä kehityskohteita olivat henkilökunnan asenne ja ravintolan teeman yhtenäistäminen. Comicon tulisi myös toteuttaa laaja asiakastyytyväisyyskysely. Tutkimuksen tärkein tulos oli luoda viitteellinen kehys elämysteollisuudessa toimiville palveluyrityksille, jonka avulla yritykset voivat tarkistaa ja mahdollisesti parantaa toimintatapojaan.