Opiskelijajärjestö työelämätietoutta ja opiskeluhyvinvointia tukemassa : Jyväskylän yhteisöpedagogiopiskelijat ry:n perustaminen ja toiminnan kehittäminen
Koljonen, Saara (2017)
Koljonen, Saara
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014957
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyöni on toteutettu Nuoriso- ja Liikunta-alojen ammattilaisille eli lyhyemmin Nuoli ry:lle. Tilaajan toiveesta Jyväskylään perustettiin vuoden 2017 alussa Nuolen alla toimiva paikallinen opiskelijajärjestö Jypo ry, joka toimi myös opinnäytetyöni produktina. Järjestön tavoitteena on muun muassa lisätä opiskelijoiden työelämätietoutta ja edistää yhteisöpedagogien tunnettavuutta työelämässä. Samalla vahvistetaan Nuolen paikallistoimintaa.
Opinnäytetyöni raporttiosuus käsittelee opiskelijajärjestön perustamisen lisäksi kahta pääteemaa: työelämätietoutta ja opiskeluhyvinvointia. Työssäni pyrin selvittämään, miten perustamamme järjestö voisi edistää opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia Humanistisen ammattikorkeakoulun Jyväskylän alueyksikössä, ja voiko siihen vaikuttaa työelämätietoutta lisäämällä. Laadin työni tueksi kyselyn Jyväskylän alueyksikön opiskelijoille, jonka avulla pyrin selvittämään opiskelijoiden omaa kokemusta opiskeluhyvinvoinnista, työelämätiedosta ja niiden suhteesta toisiinsa. Kyselyssä selvitettiin myös opiskelijoiden toiveita Jypon toiminnan suhteen.
Lisäksi työhöni kuuluu opiskelijajärjestön perustamisopas, joka on tehty yhdessä toisen opiskelijan, Noora Munkin kanssa. Opas on osana meidän molempien omia opinnäytetöitä, ja sen tarkoitus on auttaa Nuolen tulevia opiskelijajärjestöjä uuden järjestön perustamisessa ja toiminnan käynnistämisessä.
Opinnäytetyöni tuloksista ilmenee, että työelämätietoutta lisäämällä voidaan ainakin hieman edistää opiskeluhyvinvointia. Ammattiliitot voivat olla tukemassa opiskelijoita, mutta niiden hyötyjä pitää tuoda opiskelijoille paremmin esiin. Lisäksi tuloksista nousee esiin vertaistuen ja yhteistyön suuri merkitys opiskelijoiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden kannalta.
Nuoli ry hyötyy opinnäytetyöstä Jypon ja laaditun perustamisoppaan kautta. Lisäksi työ tuo esiin ammattiliittojen tärkeyttä. Työ hyödyttää myös Jypon toiminnan kehittämistä. Opinnäytetyöni antaa myös viitteitä Jyväskylän alueyksikön opiskelijoiden tilanteesta sekä tarjoaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille esimerkiksi muissa Humakin alueyksiköissä.
Opinnäytetyöni raporttiosuus käsittelee opiskelijajärjestön perustamisen lisäksi kahta pääteemaa: työelämätietoutta ja opiskeluhyvinvointia. Työssäni pyrin selvittämään, miten perustamamme järjestö voisi edistää opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia Humanistisen ammattikorkeakoulun Jyväskylän alueyksikössä, ja voiko siihen vaikuttaa työelämätietoutta lisäämällä. Laadin työni tueksi kyselyn Jyväskylän alueyksikön opiskelijoille, jonka avulla pyrin selvittämään opiskelijoiden omaa kokemusta opiskeluhyvinvoinnista, työelämätiedosta ja niiden suhteesta toisiinsa. Kyselyssä selvitettiin myös opiskelijoiden toiveita Jypon toiminnan suhteen.
Lisäksi työhöni kuuluu opiskelijajärjestön perustamisopas, joka on tehty yhdessä toisen opiskelijan, Noora Munkin kanssa. Opas on osana meidän molempien omia opinnäytetöitä, ja sen tarkoitus on auttaa Nuolen tulevia opiskelijajärjestöjä uuden järjestön perustamisessa ja toiminnan käynnistämisessä.
Opinnäytetyöni tuloksista ilmenee, että työelämätietoutta lisäämällä voidaan ainakin hieman edistää opiskeluhyvinvointia. Ammattiliitot voivat olla tukemassa opiskelijoita, mutta niiden hyötyjä pitää tuoda opiskelijoille paremmin esiin. Lisäksi tuloksista nousee esiin vertaistuen ja yhteistyön suuri merkitys opiskelijoiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden kannalta.
Nuoli ry hyötyy opinnäytetyöstä Jypon ja laaditun perustamisoppaan kautta. Lisäksi työ tuo esiin ammattiliittojen tärkeyttä. Työ hyödyttää myös Jypon toiminnan kehittämistä. Opinnäytetyöni antaa myös viitteitä Jyväskylän alueyksikön opiskelijoiden tilanteesta sekä tarjoaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille esimerkiksi muissa Humakin alueyksiköissä.