Autokouluviittomia : esimerkkejä autokoulussa käytettävistä viittomista suomalaisessa viittomakielessä
Törnroos, Hanna; Ylkänen, Anu (2010)
Törnroos, Hanna
Ylkänen, Anu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047665
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda uutta tietoa viittomakielialalle autokouluviittomista. Työn aikana tuotettiin visuaalinen ja helppokäyttöinen DVD-levy, joka sisältää autokouluviittomia ja esimerkkilauseita viittomista. Aineistona käytettiin kuudelta haastateltavalta kerättyä materiaalia. Aineisto koostui 153 viittomasta ja 35 esimerkkilauseesta. DVD-levyä varten kerättyä aineistoa tarkasteltiin seuraavien kysymysten pohjalta: Miten haastateltavien tuottamat autokouluviittomat voitaisiin luokitella? Millaista variaatiota autokouluviittomissa on havaittavissa?
Opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Omnivis Oy:lle, jolta työn idea on lähtöisin. Selvitettävät termit kerättiin yhdessä autokouluopettajan sekä viittomakielen tulkkien avustuksella. Haastattelut toteutettiin kuvien avulla, jolloin saatiin minimoitua suomen kielen vaikutus haastateltaviin. Viittomat kuvattiin jälkikäteen uudelleen ja näin haastateltavien anonymiteetti säilytettiin.
Aineiston luokittelu aloitettiin tutustumalla aiemmin tehtyihin jakoihin. Koska niistä yksikään ei täysin palvellut aineistoa, luotiin oma luokittelu aineistolähtöisesti. Aineisto luokiteltiin termien muodostussyyn mukaan ikonisiin viittomiin, käännöslainoihin ja parafraaseihin. Eniten viittomia sijoittui parafraaseihin, yhteensä 58. Ikonisiin viittomiin luokittui lähes yhtä paljon, yhteensä 57, kun taas käännöslainoista muodostui pienin luokka, 38 viittomaa. Autokouluviittomissa ilmeni paljon variaatiota. Ainoastaan muutamille termeille ilmeni vain yksi viittoma. Useimmille tässä työssä tutkituille autokouluviittomille ei ole olemassa vain yhtä viittomaa.
Opinnäytetyön tuloksia ei voida yleistää, vaan ne käsittävät ainoastaan tässä työssä käytettyä aineistoa. Työ antaa kuitenkin lukijalle yleiskäsityksen, miten autokoulun erikoissanaston viittomia muodostetaan ja kuinka paljon variaatiota löytyy. Lisäksi DVD-levy antaa lukijalle esimerkkejä, kuinka autokouluviittomia voi viittoa.
Opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Omnivis Oy:lle, jolta työn idea on lähtöisin. Selvitettävät termit kerättiin yhdessä autokouluopettajan sekä viittomakielen tulkkien avustuksella. Haastattelut toteutettiin kuvien avulla, jolloin saatiin minimoitua suomen kielen vaikutus haastateltaviin. Viittomat kuvattiin jälkikäteen uudelleen ja näin haastateltavien anonymiteetti säilytettiin.
Aineiston luokittelu aloitettiin tutustumalla aiemmin tehtyihin jakoihin. Koska niistä yksikään ei täysin palvellut aineistoa, luotiin oma luokittelu aineistolähtöisesti. Aineisto luokiteltiin termien muodostussyyn mukaan ikonisiin viittomiin, käännöslainoihin ja parafraaseihin. Eniten viittomia sijoittui parafraaseihin, yhteensä 58. Ikonisiin viittomiin luokittui lähes yhtä paljon, yhteensä 57, kun taas käännöslainoista muodostui pienin luokka, 38 viittomaa. Autokouluviittomissa ilmeni paljon variaatiota. Ainoastaan muutamille termeille ilmeni vain yksi viittoma. Useimmille tässä työssä tutkituille autokouluviittomille ei ole olemassa vain yhtä viittomaa.
Opinnäytetyön tuloksia ei voida yleistää, vaan ne käsittävät ainoastaan tässä työssä käytettyä aineistoa. Työ antaa kuitenkin lukijalle yleiskäsityksen, miten autokoulun erikoissanaston viittomia muodostetaan ja kuinka paljon variaatiota löytyy. Lisäksi DVD-levy antaa lukijalle esimerkkejä, kuinka autokouluviittomia voi viittoa.