Nuoren ensikohtaamisen merkitys : Opas nuortenkodin ohjaajille
Huuskonen, Tomi (2017)
Huuskonen, Tomi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114967
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii kuopiolainen nuortenkoti, jota opinnäytetyössä käsitellään anonyymisti. Nuortenkotiin sijoitetaan nuoria niin kiireellisinä sijoituksina, huostaanotettuina sekä avohuollon tukitoimien sijoituksina.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten nuortenkodissa tyypillisimmin esiintyviä psyykkisiä häiriöitä tulisi huomioida ohjaajan ja nuoren ensikohtaamisessa nuoren saapuessa nuortenkotiin, sekä selvittää mikä on kohtaamisen merkitys nuoren sopeutumisessa nuortenkotiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on myös luoda opas nuortenkodin henkilökunnalle, missä on tietoa nuorten tyypillisimmistä psyykkisistä häiriöistä sekä neuvoja kohtaamistilanteen helpottamiseksi, jotta ensikohtaaminen onnistuisi mahdollisimman laadukkaasti.
Opinnäytetyön menetelmänä olen käyttänyt puolistrukturoitua haastattelua, jossa haastattelin kahta nuortenkodin ohjaajaa heidän kokemuksistaan nuorten ensikohtaamisesta.
Opinnäytetyössä ilmenee kohtaamisen olevan tärkeä osa nuoren sopeutumisprosessia, sillä se luo pohjan nuoren ja ohjaajan väliselle luottamussuhteelle, joka on tärkeä osa nuoren kuntoutumista. Lisäksi opinnäytetyössäni ilmenee, että jokainen nuori on kohdattava yksilöllisesti omana itsenään, oli kärsi hän psyykkisestä häiriöstä tai ei.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten nuortenkodissa tyypillisimmin esiintyviä psyykkisiä häiriöitä tulisi huomioida ohjaajan ja nuoren ensikohtaamisessa nuoren saapuessa nuortenkotiin, sekä selvittää mikä on kohtaamisen merkitys nuoren sopeutumisessa nuortenkotiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on myös luoda opas nuortenkodin henkilökunnalle, missä on tietoa nuorten tyypillisimmistä psyykkisistä häiriöistä sekä neuvoja kohtaamistilanteen helpottamiseksi, jotta ensikohtaaminen onnistuisi mahdollisimman laadukkaasti.
Opinnäytetyön menetelmänä olen käyttänyt puolistrukturoitua haastattelua, jossa haastattelin kahta nuortenkodin ohjaajaa heidän kokemuksistaan nuorten ensikohtaamisesta.
Opinnäytetyössä ilmenee kohtaamisen olevan tärkeä osa nuoren sopeutumisprosessia, sillä se luo pohjan nuoren ja ohjaajan väliselle luottamussuhteelle, joka on tärkeä osa nuoren kuntoutumista. Lisäksi opinnäytetyössäni ilmenee, että jokainen nuori on kohdattava yksilöllisesti omana itsenään, oli kärsi hän psyykkisestä häiriöstä tai ei.