Sähköautojen latauspisteet ulkovalaistusverkossa
Hirvonen, Henri (2017)
Hirvonen, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091815190
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy Tampereen kaupungin ja muiden yhteistyökumppaneiden tekemään tutkimukseen ulkovalaistusverkon hyödyntämisestä sähköautojen latauspisteiden yhteydessä. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin ulkovalaistusverkon soveltuvuutta haluttuun käyttötarkoitukseen ja rakennettiin tällaiseen verkkoon liitettävän latauspisteen prototyyppi.
Latauspisteen prototyyppi sisältää kaikki tarvittavat ohjaus- ja suojalaitteet turvallista sähköauton lataamista varten. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lisäksi sähköautojen sisäisiä tehonsiirtojärjestelmiä liittyen akkujen lataamiseen, ulkovalaistusverkon rakennetta ja sen aiheuttamia ongelmia latauspisteisiin liittyen sekä latauspisteen prototyyppiin liittyviä eri komponentteja.
Latauspisteen prototyypin rakentaminen haluttiin pitää yksinkertaisena, joten siihen ei sisällytetty etäohjausta tai käyttäjän tunnistamista vielä tässä vaiheessa. Etäohjaus on kuitenkin mahdollista toteuttaa myöhemmässä vaiheessa. Projektin aikana ilmeni joitakin ongelmia liittyen valaistusverkon rakenteeseen sekä tiettyjen komponenttien puutteelliseen dokumentaatioon. Näihin ongelmiin löydettiin kuitenkin ratkaisut, jolloin niiden huomioiminen onnistuu tulevaisuudessa.
Tehty latauspisteen prototyyppi saatiin onnistuneesti rakennettua ja liitettyä osaksi ulkovalaistusverkkoa. Prototyypin toiminnallisuus saatiin myös testattua ja sen todettiin täyttävän sille asetetut vaatimukset. Latauspisteiden liittäminen ulkovalaistusverkon osaksi onnistuu, kun tietyt opinnäytetyön yhteydessä havaitut ongelmakohdat huomioidaan rakennusvaiheessa.
Latauspisteen prototyyppi sisältää kaikki tarvittavat ohjaus- ja suojalaitteet turvallista sähköauton lataamista varten. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lisäksi sähköautojen sisäisiä tehonsiirtojärjestelmiä liittyen akkujen lataamiseen, ulkovalaistusverkon rakennetta ja sen aiheuttamia ongelmia latauspisteisiin liittyen sekä latauspisteen prototyyppiin liittyviä eri komponentteja.
Latauspisteen prototyypin rakentaminen haluttiin pitää yksinkertaisena, joten siihen ei sisällytetty etäohjausta tai käyttäjän tunnistamista vielä tässä vaiheessa. Etäohjaus on kuitenkin mahdollista toteuttaa myöhemmässä vaiheessa. Projektin aikana ilmeni joitakin ongelmia liittyen valaistusverkon rakenteeseen sekä tiettyjen komponenttien puutteelliseen dokumentaatioon. Näihin ongelmiin löydettiin kuitenkin ratkaisut, jolloin niiden huomioiminen onnistuu tulevaisuudessa.
Tehty latauspisteen prototyyppi saatiin onnistuneesti rakennettua ja liitettyä osaksi ulkovalaistusverkkoa. Prototyypin toiminnallisuus saatiin myös testattua ja sen todettiin täyttävän sille asetetut vaatimukset. Latauspisteiden liittäminen ulkovalaistusverkon osaksi onnistuu, kun tietyt opinnäytetyön yhteydessä havaitut ongelmakohdat huomioidaan rakennusvaiheessa.