Wilman käyttäjäkokemuskyselyn toteuttaminen Salon kaupungin ala- ja yläkoulujen vanhemmille
Heiniö-Silfergren, Marjukka (2017)
Heiniö-Silfergren, Marjukka
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa tutkimuskysely Wilma-työkalun käyttäjäkokemuksesta Salon kaupungin ala- ja yläkoulujen vanhemmille. Samalla vanhemmilta pyrittiin keräämään kehitysideoita Wilman parempaan käytettävyyteen. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä on Salon kaupunki.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitiin haastattelu, kysely ja analysointi. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa haastattelemalla tiettyjä Wilman käyttäjiä. Haastatteluista saatiin tietoa Wilmasta, sen sisällöstä sekä mahdollisista kyselyalueista. Kyselyn kysymykset muokattiin sopiviksi testauskierrosten kautta. Kyselylomake toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomake lähetettiin Wilman kautta kaikille Salon 1.–9.-luokkalaisten vanhemmille. Toisessa vaiheessa kyselyn vastaukset analysoitiin.
Kyselyyn tuli 767 vastausta. Kyselyllä selvitettiin Wilman tietojen tärkeyttä vanhemmille. Tuloksista saatiin vastauksia myös siihen, mikä Wilmassa jo toimii ja mitä vielä puuttuu. Wilman osa-alueiden toimivuutta tarkasteltiin erillisillä kysymyksillä. Osa-alueiksi valikoituivat viestit, kotitehtävät, kokeet, hakemukset, lomakkeet, tiedotteet ja tuntimerkinnät. Kaikista alueista saatiin selkeää tietoa toimivuudesta. Wilman käytettävyyden toimivuuden kokonaiskeskiarvoksi kouluasteikolla tuli 8,23. Avoimien kysymysten vastauksista koostettiin parannusideoita.
Kyselyn tuloksista näkyy selkeästi, että Salon ala- ja yläkoulujen vanhemmat ovat tyytyväisiä Wilman käytettävyyteen. Se koetaan hyvänä työkaluna koulun ja kodin yhteistyön välillä. Wilmaa käytetään paljon. Käyttötavoissa on suuria eroja sekä vanhemmissa että opettajissa. Käytettävyydessä esiintyy koulukohtaisia eroja. Wilmassa on myös puutteita. Osaa käyttäjistä nämä puutteet eivät koske lainkaan. Tietylle käyttäjäryhmälle puutteet puolestaan ovat suuri haaste. Näistä esimerkkinä ovat mobiilisovellusten haasteet. Wilmaa on jo paranneltu sen olemassaolon aikana, mutta pieniä parannuksia käyttäjät vielä toivovat monilla osa-alueilla. Kyselyssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Wilman parantamiseksi. Toimeksiantaja saa kyselyn raporteista selkeän kuvan Wilman käytettävyydestä tutkimuksen tekohetkellä.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitiin haastattelu, kysely ja analysointi. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa haastattelemalla tiettyjä Wilman käyttäjiä. Haastatteluista saatiin tietoa Wilmasta, sen sisällöstä sekä mahdollisista kyselyalueista. Kyselyn kysymykset muokattiin sopiviksi testauskierrosten kautta. Kyselylomake toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomake lähetettiin Wilman kautta kaikille Salon 1.–9.-luokkalaisten vanhemmille. Toisessa vaiheessa kyselyn vastaukset analysoitiin.
Kyselyyn tuli 767 vastausta. Kyselyllä selvitettiin Wilman tietojen tärkeyttä vanhemmille. Tuloksista saatiin vastauksia myös siihen, mikä Wilmassa jo toimii ja mitä vielä puuttuu. Wilman osa-alueiden toimivuutta tarkasteltiin erillisillä kysymyksillä. Osa-alueiksi valikoituivat viestit, kotitehtävät, kokeet, hakemukset, lomakkeet, tiedotteet ja tuntimerkinnät. Kaikista alueista saatiin selkeää tietoa toimivuudesta. Wilman käytettävyyden toimivuuden kokonaiskeskiarvoksi kouluasteikolla tuli 8,23. Avoimien kysymysten vastauksista koostettiin parannusideoita.
Kyselyn tuloksista näkyy selkeästi, että Salon ala- ja yläkoulujen vanhemmat ovat tyytyväisiä Wilman käytettävyyteen. Se koetaan hyvänä työkaluna koulun ja kodin yhteistyön välillä. Wilmaa käytetään paljon. Käyttötavoissa on suuria eroja sekä vanhemmissa että opettajissa. Käytettävyydessä esiintyy koulukohtaisia eroja. Wilmassa on myös puutteita. Osaa käyttäjistä nämä puutteet eivät koske lainkaan. Tietylle käyttäjäryhmälle puutteet puolestaan ovat suuri haaste. Näistä esimerkkinä ovat mobiilisovellusten haasteet. Wilmaa on jo paranneltu sen olemassaolon aikana, mutta pieniä parannuksia käyttäjät vielä toivovat monilla osa-alueilla. Kyselyssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Wilman parantamiseksi. Toimeksiantaja saa kyselyn raporteista selkeän kuvan Wilman käytettävyydestä tutkimuksen tekohetkellä.