Ratkaisumyynnin toteuttaminen teknisissä turvapalveluissa
Kaikkonen, Eero (2017)
Kaikkonen, Eero
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515351
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu Hedengren Security Oy:n palveluliiketoiminnan kehittämiseksi. Turvallisuusalan laitevalmistusta ja myyntiä Hedengren Security Oy on menestyksellisesti tehnyt vuosikymmenien ajan. Nykytilanne on kuitenkin muuttunut ja laitemyynnin sekä valmistuksen oheen on kehitettävä uusia toimintoja. Palvelut tulevat olemaan myös laajemmassa viitekehyksessä liiketoiminnan ydinkysymys koko turvallisuusalan ja Suomen osalta.
Olen tässä opinnäytetyössä pyrkinyt käytännössä kuvaamaan ratkaisumyynnin myyntiprosessin. Ratkaisumyynti on keskiössä, kun puhutaan palvelujen myymisestä. Ratkaisumyyntiin liittyy yleensä jonkin asian ratkaiseminen asiakkaan puolesta. Päästäkseen keskustelemaan ratkaisuista asiakkaan kanssa on myyjällä oltava riittävät vuorovaikutus ja suhdemarkkinointitaidot. Myynnin teoria ei portaittaisessa mielessä ole aina pääasia, kun puhutaan ratkaisumyynnistä, vaan lopputulokseen päästään kyllä, kunhan perusasiat ovat kunnossa.
Olen soveltanut työssäni lukuisten osaajien näkemyksiä ratkaisumyynnistä. Ratkaisumyynnissä on tärkeää osata vuorovaikutuksen lisäksi asioiden käsittely rehellisesti ja suoraan. Esimerkiksi myyntitapahtumassa usein unohdetaan, onko asiakas oikeasti hankkimassa palvelun ja onko hankinta toteutumassa.
Haastattelututkimuksessa turvallisuusalan päättäjille on kysytty palveluliiketoiminnan merkitystä hankittaessa turvallisuusjärjestelmiä teknologiamurroksessa. Tuloksista voidaan päätellä, että kysyntää on ja markkina on olemassa ja tukee ratkaisumyynnin toteuttamista ja ratkaisumyyntiin panostamisen merkitystä. Tämä opinnäytetyö antanee uskonvahvistusta strategian toteuttamiseksi. Strategian jonka keskiössä olkoon palveluliiketoiminta.
Olen tässä opinnäytetyössä pyrkinyt käytännössä kuvaamaan ratkaisumyynnin myyntiprosessin. Ratkaisumyynti on keskiössä, kun puhutaan palvelujen myymisestä. Ratkaisumyyntiin liittyy yleensä jonkin asian ratkaiseminen asiakkaan puolesta. Päästäkseen keskustelemaan ratkaisuista asiakkaan kanssa on myyjällä oltava riittävät vuorovaikutus ja suhdemarkkinointitaidot. Myynnin teoria ei portaittaisessa mielessä ole aina pääasia, kun puhutaan ratkaisumyynnistä, vaan lopputulokseen päästään kyllä, kunhan perusasiat ovat kunnossa.
Olen soveltanut työssäni lukuisten osaajien näkemyksiä ratkaisumyynnistä. Ratkaisumyynnissä on tärkeää osata vuorovaikutuksen lisäksi asioiden käsittely rehellisesti ja suoraan. Esimerkiksi myyntitapahtumassa usein unohdetaan, onko asiakas oikeasti hankkimassa palvelun ja onko hankinta toteutumassa.
Haastattelututkimuksessa turvallisuusalan päättäjille on kysytty palveluliiketoiminnan merkitystä hankittaessa turvallisuusjärjestelmiä teknologiamurroksessa. Tuloksista voidaan päätellä, että kysyntää on ja markkina on olemassa ja tukee ratkaisumyynnin toteuttamista ja ratkaisumyyntiin panostamisen merkitystä. Tämä opinnäytetyö antanee uskonvahvistusta strategian toteuttamiseksi. Strategian jonka keskiössä olkoon palveluliiketoiminta.