Muistipeli kuvaohjeineen osallisuuden ja kielen kehityksen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa
Puistola, Aija-Maarit; Koskinen, Sanna Meeri Johanna (2017)
Puistola, Aija-Maarit
Koskinen, Sanna Meeri Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115294
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön muodossa. Työn tarkoituksena oli luoda muistipeliin pelikortit sekä kuvaohjeet selkokieltä ja selkokuvia hyödyntäen. Tavoitteenamme oli luoda etenkin suomea toisena kielenä puhuville sekä tukea tarvitseville lapsille mahdollisen selkeät ja teoriaan pohjautuvat kuvakortit. Halusimme luoda hyödyllisen työkalun varhaiskasvatuksen työkentälle sekä välineen, joka mahdollistaa lapselle uusia kanavia oppimisen tukemiseksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu graafisista kommunikointimenetelmistä, selkosuomesta, selkokuvista sekä osallisuuden, kehityksen sekä oppimisen tukemisesta. Opinnäytetyön tiedonkeruu ja arviointi tehtiin laadullisia tiedonkeruu- ja arviointimenetelmiä käyttäen. Muistipelin tuotteistaminen tehtiin yhteistyössä Espoon kaupungin päiväkodin kanssa, jossa muistipelin toimivuutta havainnoitiin päiväkodin kokoaman testiryhmän kanssa. Testiryhmään kuului neljä lasta, jotka olivat sekä suomea äidinkielenä että suomea toisena kielenä puhuvia lapsia.
Muistipeliin sisältyy kolme eri teemaa, jotka ovat ruuat, vaatteet ja tunteet. Jokainen teema sisältää yhteensä 15 pelikorttiparia. Muistipelin mukana tulee myös A4-kokoiset kuvaohjeet, jossa jokainen pelin vaihe näkyy askel askeleelta samalla sivulla sekä pienemmät yksittäiset, selattavat ohjekortit. Havainnoinnin perusteella voidaan todeta, että kuvaohjeet sekä pelikortit ovat toimivia ja selkeitä. Kehitysehdotuksiin lukeutuu muun muassa pelin jatkotyöstäminen ja laajempi käyttöönotto. Opinnäytetyön arviointi pohjautui saatuun palautteeseen, SWOT-nelikenttäanalyysiin sekä itsereflektioon.
Teoreettinen viitekehys muodostuu graafisista kommunikointimenetelmistä, selkosuomesta, selkokuvista sekä osallisuuden, kehityksen sekä oppimisen tukemisesta. Opinnäytetyön tiedonkeruu ja arviointi tehtiin laadullisia tiedonkeruu- ja arviointimenetelmiä käyttäen. Muistipelin tuotteistaminen tehtiin yhteistyössä Espoon kaupungin päiväkodin kanssa, jossa muistipelin toimivuutta havainnoitiin päiväkodin kokoaman testiryhmän kanssa. Testiryhmään kuului neljä lasta, jotka olivat sekä suomea äidinkielenä että suomea toisena kielenä puhuvia lapsia.
Muistipeliin sisältyy kolme eri teemaa, jotka ovat ruuat, vaatteet ja tunteet. Jokainen teema sisältää yhteensä 15 pelikorttiparia. Muistipelin mukana tulee myös A4-kokoiset kuvaohjeet, jossa jokainen pelin vaihe näkyy askel askeleelta samalla sivulla sekä pienemmät yksittäiset, selattavat ohjekortit. Havainnoinnin perusteella voidaan todeta, että kuvaohjeet sekä pelikortit ovat toimivia ja selkeitä. Kehitysehdotuksiin lukeutuu muun muassa pelin jatkotyöstäminen ja laajempi käyttöönotto. Opinnäytetyön arviointi pohjautui saatuun palautteeseen, SWOT-nelikenttäanalyysiin sekä itsereflektioon.