Huoltajien osallisuus eräässä Espoon ostopalvelupäiväkodissa
Kiiski, Henna; Alikoski, Laura (2017)
Kiiski, Henna
Alikoski, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092415340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092415340
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten huoltajien osallisuus toteutuu eräässä Espoon ostopalvelupäiväkodissa. Aluksi yhteistyöpäiväkodilta tuli toive toiminnallisesta opinnäytetyöstä, koska huoltajia haluttiin osallistaa enemmän päiväkodin arkeen. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmä, johon olisivat osallistuneet työntekijät, huoltajat ja lapset. Alustavista kyselyistä selvisi, että huoltajat eivät olleet valmiita sitoutumaan ryhmätoimintaan aikataulullisista syistä. Tämän tiedon pohjalta lähdimme tutkimaan, miten huoltajien osallisuus toteutuu päiväkodissa. Tavoitteena oli tutkia, miten huoltajat ja työntekijät kokevat osallisuuden ja millä tavoin huoltajien osallisuus näkyy päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee varhaiskasvatusta, huoltajien osallisuutta, huoltajien ja työntekijöiden yhteistyötä ja osallisuutta tukevia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin sähköisesti kahdella eri kyselylomakkeella, johon vastasivat työntekijät ja huoltajat. Tutkimuksesta saaduille vastauksille tehtiin sisällönanalyysi. Tuloksista selvisi, että vastaajat pitivät huoltajien osallisuutta tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Huoltajilla on monipuolisesti mahdollisuuksia osallistua toimintaan oman kiinnostuksen mukaan. Päiväkodissa toimiva hallitus nousi vastauksien perusteella merkittäväksi osallisuuden tukijaksi, sen avulla huoltajat pääsevät vaikuttamaan konkreettisesti. Työntekijöiden kokemukset osallisuuden riittävyydestä erosivat hieman toisistaan. Vuorovaikutusta huoltajien ja työntekijöiden välillä pidettiin tärkeimpänä osallisuutta tukevana tekijänä. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiin kartoittaa keinoja, joilla osallisuus jakautuisi tasaisemmin huoltajien kesken. Yhteiskunnallisella tasolla opinnäytetyö haastaa jokaisen varhaiskasvatusympäristön pohtimaan osallisuuden toteutumista ja sen tukemista.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee varhaiskasvatusta, huoltajien osallisuutta, huoltajien ja työntekijöiden yhteistyötä ja osallisuutta tukevia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin sähköisesti kahdella eri kyselylomakkeella, johon vastasivat työntekijät ja huoltajat. Tutkimuksesta saaduille vastauksille tehtiin sisällönanalyysi. Tuloksista selvisi, että vastaajat pitivät huoltajien osallisuutta tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Huoltajilla on monipuolisesti mahdollisuuksia osallistua toimintaan oman kiinnostuksen mukaan. Päiväkodissa toimiva hallitus nousi vastauksien perusteella merkittäväksi osallisuuden tukijaksi, sen avulla huoltajat pääsevät vaikuttamaan konkreettisesti. Työntekijöiden kokemukset osallisuuden riittävyydestä erosivat hieman toisistaan. Vuorovaikutusta huoltajien ja työntekijöiden välillä pidettiin tärkeimpänä osallisuutta tukevana tekijänä. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiin kartoittaa keinoja, joilla osallisuus jakautuisi tasaisemmin huoltajien kesken. Yhteiskunnallisella tasolla opinnäytetyö haastaa jokaisen varhaiskasvatusympäristön pohtimaan osallisuuden toteutumista ja sen tukemista.