Automaattisia paloilmoittimia koskevien tietojen keräys, käsittely ja käyttö pelastuslaitoksilla
Kuosmanen, Markus (2017)
Kuosmanen, Markus
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615388
Tiivistelmä
Ajatus opinnäytetyöhön heräsi työskennellessäni hätäkeskuksessa ilmoitinlaitteiden parissa. Pelastuslaitoksien ja hätäkeskusten yhteistyö oli hyvin erilaista. Eri pelastuslaitosten tietojen keräys ja käsittely olivat hyvin erilaisia. Tämän takia lähdettiinkin selvittämään automaattisiin paloilmoittimiin liittyviä pelastuslaitoksilla tapahtuvia tietojen keräystä, käsittelyä ja käyttöä. Automaattista paloilmoittimia ohjaa ja koskee suoraan tai välillisesti hyvin moni laki, asetus, standardi ja ohje. Näitä on esitelty tietojen keräyksen, käsittelyn ja käytön näkökulmasta.
Pelastusviranomaisen tulee käsitellä ilmoitinlaitteita koskevat tiedot viivytyksettä ja tasapuolisesti kohteiden omistajia auttaen ja palvellen. Ilmoitinlaitteen määräytyminen rakennusmääräyksen tai rakennusluvan ehtona on selkeä kuvio, mutta vapaaehtoisesti asennettuna se on tapauskohtaisen harkinnan varassa. Harkinnan tekee alueen pelastusviranomainen. Automaattinen paloilmoitin sitoo
niin kohteen omistajan, haltijan, toiminnanharjoittajan kuin ilmoitinlaitteen operaattorin, paikallisen pelastusviranomaisen ja paikallisen hätäkeskuksenkin toimimaan lain, asetuksen ja ohjeiden mukaan kyseisen automaattisen paloilmoitinlaitteen parhaaksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla. Analyysi oli kvalitatiivinen, mutta sen tuloksia on myös kvantifioitu. Kyselyyn vastasi neljätoista pelastuslaitosta, Hätäkeskuslaitos, ERICA-hanke sekä VARANTO valvontasovellus-hanke. Haastatteluja varten laadittiin omat kysymykset niin pelastuslaitoksille kuin muille toimijoillekin. Selvityksen perusteella esitän pelastuslaitoksille muutamia toimintaa yhtenäistäviä, ilmoitinlaitekohteita helpottavia ja pelastustoimen kehittämiseen liittyviä asioita. Näitä ovat esimerkiksi sellainen yhtenäinen kohdekorttimalli koko valtakuntaan, jonka täyttää kohteen edustaja sekä yhteiskäyttösähköpostin käyttäminen henkilökohtaisen sijaan.
Pelastusviranomaisen tulee käsitellä ilmoitinlaitteita koskevat tiedot viivytyksettä ja tasapuolisesti kohteiden omistajia auttaen ja palvellen. Ilmoitinlaitteen määräytyminen rakennusmääräyksen tai rakennusluvan ehtona on selkeä kuvio, mutta vapaaehtoisesti asennettuna se on tapauskohtaisen harkinnan varassa. Harkinnan tekee alueen pelastusviranomainen. Automaattinen paloilmoitin sitoo
niin kohteen omistajan, haltijan, toiminnanharjoittajan kuin ilmoitinlaitteen operaattorin, paikallisen pelastusviranomaisen ja paikallisen hätäkeskuksenkin toimimaan lain, asetuksen ja ohjeiden mukaan kyseisen automaattisen paloilmoitinlaitteen parhaaksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla. Analyysi oli kvalitatiivinen, mutta sen tuloksia on myös kvantifioitu. Kyselyyn vastasi neljätoista pelastuslaitosta, Hätäkeskuslaitos, ERICA-hanke sekä VARANTO valvontasovellus-hanke. Haastatteluja varten laadittiin omat kysymykset niin pelastuslaitoksille kuin muille toimijoillekin. Selvityksen perusteella esitän pelastuslaitoksille muutamia toimintaa yhtenäistäviä, ilmoitinlaitekohteita helpottavia ja pelastustoimen kehittämiseen liittyviä asioita. Näitä ovat esimerkiksi sellainen yhtenäinen kohdekorttimalli koko valtakuntaan, jonka täyttää kohteen edustaja sekä yhteiskäyttösähköpostin käyttäminen henkilökohtaisen sijaan.