Alle kouluikäisen lapsen valmistaminen oskillometriatutkimukseen : – potilasohje Kainuun keskussairaalan lasten ja nuorten poliklinikalle
Karppinen, Riikka; Laatikainen, Annika (2017)
Karppinen, Riikka
Laatikainen, Annika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115283
Tiivistelmä
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän Kainuun keskussairaalan lasten ja nuorten poliklinikka toimi opinnäytetyömme toimeksiantajana. Lasten ja nuorten poliklinikalla oli tarvetta opinnäytetyömme tuotteelle, koska heidän aikaisempi oskillometriatutkimuksen ohjausmateriaali oli epäkäytännöllistä.
Tarkoituksena on kuvata alle kouluikäisen lapsen ohjaaminen oskillometriatutki-mukseen. Tavoitteena on tuottaa oskillometriatutkimukseen ohjausmateriaalia, joka edistää alle kouluikäisen lapsen hoitomyönteisyyttä. Tuotteestamme hyötyvät lasten ja nuorten poliklinikan henkilökunta, sekä potilas ja tämän vanhemmat. Poliklinikka saa ohjausmateriaalia, jolla he voivat kehittää oskillometriatutkimukseen valmistautumista ja tutkimuksen onnistumista.
Opinnäytetyömme toteutettiin tuotteistamisprosessina. Tuotteen kehittelyprosessissa huomioitiin tärkeimpinä tekijöitä kohderyhmän vaikutus kehiteltävään tuotteeseen, teoriapohja, sekä lasten ja nuorten poliklinikan näkemykset aiheesta. Tutkimuksista ja kirjallisuudesta haettiin vastauksia tutkimustehtävään ”Millainen on hyvä ohjausmateriaali alle kouluikäiselle lapselle tämän valmistamisessa oskillometriatutkimukseen?”
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi potilasohje, johon lapsi voi yhdessä vanhempiensa kanssa tutustua ennen tutkimusta.
Tarkoituksena on kuvata alle kouluikäisen lapsen ohjaaminen oskillometriatutki-mukseen. Tavoitteena on tuottaa oskillometriatutkimukseen ohjausmateriaalia, joka edistää alle kouluikäisen lapsen hoitomyönteisyyttä. Tuotteestamme hyötyvät lasten ja nuorten poliklinikan henkilökunta, sekä potilas ja tämän vanhemmat. Poliklinikka saa ohjausmateriaalia, jolla he voivat kehittää oskillometriatutkimukseen valmistautumista ja tutkimuksen onnistumista.
Opinnäytetyömme toteutettiin tuotteistamisprosessina. Tuotteen kehittelyprosessissa huomioitiin tärkeimpinä tekijöitä kohderyhmän vaikutus kehiteltävään tuotteeseen, teoriapohja, sekä lasten ja nuorten poliklinikan näkemykset aiheesta. Tutkimuksista ja kirjallisuudesta haettiin vastauksia tutkimustehtävään ”Millainen on hyvä ohjausmateriaali alle kouluikäiselle lapselle tämän valmistamisessa oskillometriatutkimukseen?”
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi potilasohje, johon lapsi voi yhdessä vanhempiensa kanssa tutustua ennen tutkimusta.