Sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisen kasvun käynnistyminen
Petriläinen, Pasi (2017)
Petriläinen, Pasi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215601
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Learning by Developing-projektissa (LbD) ammatillisen kasvun käynnistymistä sairaanhoitajaopintojen alkuvaiheessa. Opiskelu tapahtui monikulttuurisessa ympäristössä. Ammatillista kasvua tarkasteltiin Laurea-ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmassa kuvattujen työelämäosaamisen kriteerien avulla. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa ammatillisen kasvun käynnistymisestä LbD-projektissa, mitä voitaisiin käyttää hyödyksi sairaanhoitajaopinnoissa. Tutkimuskysymyksellä selvitettiin, millä tavalla sairaanhoitajaopiskelijaryhmä arvioi oman ammatillisen kasvun käynnistymistä Hyvä terveys -projektissa.
Makoisa-ryhmä koostui Porvoon kansalaisopistossa opiskelleista maahanmuuttajista. Heille Porvoon Laurean ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kymmenen tapaamiskertaa sisältäneen terveyden edistämisen kurssin Hyvä terveys.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin Likert-asteikollisella kyselylomakkeella, jossa työelämä osaamisen kriteerit oli luokiteltu viiteen eri teemaan. Likert-asteikkokysymyksissä esitetään erilaisia väittämiä, joista vastaaja valitsee mielipidettään parhaiten kuvaavan. Aineisto käsiteltiin manuaalisesti ja opiskelijoiden vastaukset väittämiin raportoitiin taulukoissa frekvensseinä.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä oli, että ammatillisen kasvun käynnistyminen tunnistettiin kaikkein laajimmin eettisessä osaamisessa. Sairaanhoitajaopiskelijat olivat toimineet sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti, he olivat säilyttäneet identiteettisuojan sekä osallistuneet projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Lisäksi he olivat työskennelleet tasa-arvoisesti toiset huomioiden. Reflektio-osaamisesta tunnistettiin projektin tarjonneen mielekkään oppimisympäristön. Myös innovaatio-osaamisesta opiskelijat nostivat esiin, kuinka projektityöskentely koettiin opettavaiseksi ja mielekkääksi. Viestintäosaamisessa opiskelijat oppivat laatimaan projektisuunnitelman ja johtamisosaamisesta he huomioivat motivaation kasvaneen projektin myötä.
Makoisa-ryhmä koostui Porvoon kansalaisopistossa opiskelleista maahanmuuttajista. Heille Porvoon Laurean ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kymmenen tapaamiskertaa sisältäneen terveyden edistämisen kurssin Hyvä terveys.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin Likert-asteikollisella kyselylomakkeella, jossa työelämä osaamisen kriteerit oli luokiteltu viiteen eri teemaan. Likert-asteikkokysymyksissä esitetään erilaisia väittämiä, joista vastaaja valitsee mielipidettään parhaiten kuvaavan. Aineisto käsiteltiin manuaalisesti ja opiskelijoiden vastaukset väittämiin raportoitiin taulukoissa frekvensseinä.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä oli, että ammatillisen kasvun käynnistyminen tunnistettiin kaikkein laajimmin eettisessä osaamisessa. Sairaanhoitajaopiskelijat olivat toimineet sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti, he olivat säilyttäneet identiteettisuojan sekä osallistuneet projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Lisäksi he olivat työskennelleet tasa-arvoisesti toiset huomioiden. Reflektio-osaamisesta tunnistettiin projektin tarjonneen mielekkään oppimisympäristön. Myös innovaatio-osaamisesta opiskelijat nostivat esiin, kuinka projektityöskentely koettiin opettavaiseksi ja mielekkääksi. Viestintäosaamisessa opiskelijat oppivat laatimaan projektisuunnitelman ja johtamisosaamisesta he huomioivat motivaation kasvaneen projektin myötä.