Markkinoinnin haasteet nuorten kanssa yhdistystoiminnassa
Hakala, Sanna (2017)
Hakala, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315640
Tiivistelmä
Tässä Opinnäytetyössä tutkitaan markkinoinnin haasteita nuorten kanssa ja sen vaikutusta yhdistyksen kannattavuuteen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hausjärven 4H-yhdistys ja työ tehdään Duunivalmentamo-hankkeeseen liittyen. Työssä selvitettiin kyselyn avulla nuorten kiinnostusten kohteita ja heidän tuntemustaan 4H-yhdistyksistä. Tarkoituksena on saada tietoa nuorten kiinnostusten kohteista ja toiveita heidän haluamistaan palveluista. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Hausjärven 4H-yhdistyksen tarjoamissa palveluissa nuorille.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella ja lomaketta jaettiin nuorille sähköisesti. Kysely on suoritettu internetissä ilmaisen sovelluksen avulla nimeltä Kyselynetti. Kyselyyn saatiin vastaajia yhteensä 35 kappaletta, joista 31 oli naisia ja loput miehiä.
Tutkimus tuo ilmi haasteen nuorten tavoitettavuudessa ja kyselyn vähäinen vastaajamäärä on suora seuraus, kun vastaajia ei saada tavoitettua. Tuloksien mukaan nuoret tuntevat hyvin vähän 4H-yhdistyksiä ja monikaan vastaajista ei ole mukana toiminnassa. Tutkimuksen tulosten avulla Hausjärven 4H-yhdistys pystyy parantamaan tarjoamiaan palveluita. Yhdistyksen tunnettavuuden vähäisyyttä pystytään vähentämään aloittamalla markkinoimaan yhdistystä enemmän.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella ja lomaketta jaettiin nuorille sähköisesti. Kysely on suoritettu internetissä ilmaisen sovelluksen avulla nimeltä Kyselynetti. Kyselyyn saatiin vastaajia yhteensä 35 kappaletta, joista 31 oli naisia ja loput miehiä.
Tutkimus tuo ilmi haasteen nuorten tavoitettavuudessa ja kyselyn vähäinen vastaajamäärä on suora seuraus, kun vastaajia ei saada tavoitettua. Tuloksien mukaan nuoret tuntevat hyvin vähän 4H-yhdistyksiä ja monikaan vastaajista ei ole mukana toiminnassa. Tutkimuksen tulosten avulla Hausjärven 4H-yhdistys pystyy parantamaan tarjoamiaan palveluita. Yhdistyksen tunnettavuuden vähäisyyttä pystytään vähentämään aloittamalla markkinoimaan yhdistystä enemmän.