"Matkalla jo jutellaan, mitähän mielenkiintoista taas saa kuulla" : Äänikirjalukupiiri Vaasan kaupunginkirjastossa
Airaksinen, Virpi (2017)
Airaksinen, Virpi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415728
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kvalitatiivisten menetelmien avulla lukupiiriläisten kokemuksellisuutta. Opinnäytetyössäni painotettiin äänikirjojen lukemisen kokemuksellisuutta. Vertailututkimuksessa käytettiin perinteisempää, painettuja teoksia lukevaa kirjallisuuspiiriä. Tutkimusongelmaan pyrittiin hakemaan vastauksia seuraavien kysymysten kautta: miksi halutaan kuulua lukupiirin, mitä luetaan, millaisista aiheista keskustellaan, kuinka lukupiirissä lukeminen eroaa yksinlukemisesta, mikä merkitys lukupiirin kuulumisella ja siihen liittyvällä kanssakäymisellä on, ja miten äänikirjalukeminen koetaan. Lisäksi selvitettiin, kuinka äänikirjalukupiirissä lukeminen eroaa niin sanotussa perinteisessä lukupiirissä lukemisesta.
Kvalitatiivisina tutkimusmetodeina käytettiin havainnointia ja haastatteluja. Äänikirjalukupiirissä havainnointitapaamisia oli kaksi ja vertailulukupiirissä yksi kerta. Molemmista lukupiireistä haastattelin kuutta piiriläistä, eli yhteensä 12 jäsentä. Lukupiiriin kuulumisen perusteluja käsiteltiin seuraavien ulottuvuuksien kautta: lukemisen merkitys, kokemus lukijana, keskustelut lukukokemuksista ja muiden aiheiden merkitys, lukupiirin jäsenten välinen sosiaalinen kanssakäyminen sekä lukija yhteisöllisen lukupiirin jäsenenä.
Tutkimustulosten mukaan lukupiireihin hakeuduttiin laajemman kirjallisuudentuntemuksen saamiseksi, yhteisen keskustelun ja lukukokemusten jakamisen vuoksi. Äänikirjalukupiiriin kuulumisessa korostettiin laajemman mahdollisuuden saamista kirjallisuuden harrastamiseen, aineiston tärkeää ja helppoa saamista kerhon kautta. Celian rinkiin pääsy kerhon kautta oli osa koettua merkitystä. Lukupiirien sosiaalisissa kontakteissa pyrittiin ” helppouteen perustuvaan ystävyyteen”, jossa ryhmään hakeudutaan viihtymään ja nauttimaan yhdessäolosta. Lukupiirien sosiaaliset suhteet koettiin työelämän suhteiden korvaajina. Koettiin oppimisen iloa, itsetuntemuksen lisääntymistä, antamisen ja auttamisen iloa. Muutostoiveet liitettiin keskustelun parantamiseen, tietoisuuden lisääntymiseen ja omaan oppimiseen.
Kvalitatiivisina tutkimusmetodeina käytettiin havainnointia ja haastatteluja. Äänikirjalukupiirissä havainnointitapaamisia oli kaksi ja vertailulukupiirissä yksi kerta. Molemmista lukupiireistä haastattelin kuutta piiriläistä, eli yhteensä 12 jäsentä. Lukupiiriin kuulumisen perusteluja käsiteltiin seuraavien ulottuvuuksien kautta: lukemisen merkitys, kokemus lukijana, keskustelut lukukokemuksista ja muiden aiheiden merkitys, lukupiirin jäsenten välinen sosiaalinen kanssakäyminen sekä lukija yhteisöllisen lukupiirin jäsenenä.
Tutkimustulosten mukaan lukupiireihin hakeuduttiin laajemman kirjallisuudentuntemuksen saamiseksi, yhteisen keskustelun ja lukukokemusten jakamisen vuoksi. Äänikirjalukupiiriin kuulumisessa korostettiin laajemman mahdollisuuden saamista kirjallisuuden harrastamiseen, aineiston tärkeää ja helppoa saamista kerhon kautta. Celian rinkiin pääsy kerhon kautta oli osa koettua merkitystä. Lukupiirien sosiaalisissa kontakteissa pyrittiin ” helppouteen perustuvaan ystävyyteen”, jossa ryhmään hakeudutaan viihtymään ja nauttimaan yhdessäolosta. Lukupiirien sosiaaliset suhteet koettiin työelämän suhteiden korvaajina. Koettiin oppimisen iloa, itsetuntemuksen lisääntymistä, antamisen ja auttamisen iloa. Muutostoiveet liitettiin keskustelun parantamiseen, tietoisuuden lisääntymiseen ja omaan oppimiseen.