Osaamisen johtamisen kehittäminen varhaiskasvatuksessa : Opetushallituksen uusien varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden käyttöönoton johtaminen
Petäjäniemi, Noora (2017)
Petäjäniemi, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515770
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhteistyötahona toimivassa keravalaisessa päiväkodissa osaamisen johtamista keskittyen uusien Opetushallituksen lokakuussa 2016 julkaisemien varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja niiden käyttöönoton johtamiseen. Tavoitteena oli tunnistaa uusista perusteista nousevat kasvatushenkilöstön osaamisvaatimukset sekä tunnistaa yhteistyössä päiväkodin johtajan kanssa tarvittavat osaamisen johtamisen menetelmät. Tavoitteena oli myös motivoida henkilökuntaa kehittämään osaamistaan, ja kehittää yhteistyötahona toimivassa päiväkodissa yhteisöllistä oppimista ja johtamista. Opinnäytetyön aihe nousi yhteistyötahona toimivan päiväkodin tavoitteesta kehittää osaamisen johtamista.
Osaamisen johtaminen juontaa juurensa organisaation oppimisen teoriaan. Organisaatio oppii niin, että organisaatiossa tarvittavaa osaamista johdetaan määrätietoisesti. (Tuomi – Sumkin 2012.) Viitalan (2005) mukaan osaamisen johtamisen pääelementit ovat oppimisen suuntaaminen, oppimista edistävän ilmapiirin luominen, oppimisprosessien tukeminen ja esimerkillä johtaminen.
Tämän opinnäytetyön analysoitava aineisto koostui päiväkodin henkilökunnan tekemästä ennakkotehtävästä Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin liittyen sekä henkilökunnalle järjestetyn työillan aikana tuotetusta materiaalista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Analyysin tuloksena opinnäytetyön tuloksissa korostui kuusi kasvatushenkilöstön osaamisvaatimusta: pedagoginen osaaminen, kasvatusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, tiedonhallintaosaaminen, leikkiosaaminen ja lasten osallisuutta edistävien toimintatapojen kehittämisosaaminen. Analyysin tuloksena päiväkodin henkilöstö tunsi tarvitsevansa eri sisältöalueiden koulutuksia, lisää ammatillista keskustelua työyhteisössä, osaamiskartoitusta sekä työyhteisöön rakenteita osaamisen jakamiseen.
Osaamisen johtaminen juontaa juurensa organisaation oppimisen teoriaan. Organisaatio oppii niin, että organisaatiossa tarvittavaa osaamista johdetaan määrätietoisesti. (Tuomi – Sumkin 2012.) Viitalan (2005) mukaan osaamisen johtamisen pääelementit ovat oppimisen suuntaaminen, oppimista edistävän ilmapiirin luominen, oppimisprosessien tukeminen ja esimerkillä johtaminen.
Tämän opinnäytetyön analysoitava aineisto koostui päiväkodin henkilökunnan tekemästä ennakkotehtävästä Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin liittyen sekä henkilökunnalle järjestetyn työillan aikana tuotetusta materiaalista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Analyysin tuloksena opinnäytetyön tuloksissa korostui kuusi kasvatushenkilöstön osaamisvaatimusta: pedagoginen osaaminen, kasvatusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, tiedonhallintaosaaminen, leikkiosaaminen ja lasten osallisuutta edistävien toimintatapojen kehittämisosaaminen. Analyysin tuloksena päiväkodin henkilöstö tunsi tarvitsevansa eri sisältöalueiden koulutuksia, lisää ammatillista keskustelua työyhteisössä, osaamiskartoitusta sekä työyhteisöön rakenteita osaamisen jakamiseen.