Sosionomi (AMK) kuraattorina : Selvitys Sosionomin (AMK) työtehtävistä ja osaamisesta osana opiskeluhuoltoa Etelä-Karjalan alueella
Viianmaa, Ella; Koppi, Jenni (2017)
Viianmaa, Ella
Koppi, Jenni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosionomin (AMK) työtehtävät ja osaaminen koulukuraattorin työssä Etelä-Karjalan alueella. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, olisiko sosionomille (AMK) tarvetta kuraattorin lisäksi muuhun rooliin tai toimenkuvaan kouluympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Saimaan ammattikorkeakoululle sosionomin (AMK) – koulutuksen sopivuudesta kuraattorin työhön.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea sosionomikoulutuksen saanutta koulukuraattoria, jotka työskentelevät Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla ja haastattelulomakkeen avulla kesällä 2017. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin opiskeluhuoltoa ja kuraattorin työtä yleisesti, sosionomin kompetensseja sekä kuraattorin työtä ohjaavia lakeja.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että sosionomikoulutus vastaa työelämän vaatimuksiin antamalla laajan perustietämyksen kuraattorin työhön. Haastatteluiden perusteella kuitenkin selvisi, että aiempi työkokemus muilta työkentiltä on eduksi kuraattorin työssä, muttei välttämätöntä. Koulutuksessa saavutettu osaaminen näkyy kuraattorin työssä etenkin teoriaosaamisessa, menetelmäosaamisessa, asiakkaan kohtaamisessa, omassa ammatillisuudessa sekä eettisessä osaamisessa. Sosionomi nähtiin ammattilaisena, jolle voisi olla kysyntää yhteisöllisen ja ennaltaehkäisevän työn toteuttajana kouluympäristössä.
Vastaavanlaisia opinnäytetöitä on tehty mielenterveys- ja päihdetyökentältä, varhaiskasvatuspuolelta, lastensuojelutyöstä sekä ikäihmisten parissa työskentelevistä sosionomeista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea sosionomikoulutuksen saanutta koulukuraattoria, jotka työskentelevät Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla ja haastattelulomakkeen avulla kesällä 2017. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin opiskeluhuoltoa ja kuraattorin työtä yleisesti, sosionomin kompetensseja sekä kuraattorin työtä ohjaavia lakeja.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että sosionomikoulutus vastaa työelämän vaatimuksiin antamalla laajan perustietämyksen kuraattorin työhön. Haastatteluiden perusteella kuitenkin selvisi, että aiempi työkokemus muilta työkentiltä on eduksi kuraattorin työssä, muttei välttämätöntä. Koulutuksessa saavutettu osaaminen näkyy kuraattorin työssä etenkin teoriaosaamisessa, menetelmäosaamisessa, asiakkaan kohtaamisessa, omassa ammatillisuudessa sekä eettisessä osaamisessa. Sosionomi nähtiin ammattilaisena, jolle voisi olla kysyntää yhteisöllisen ja ennaltaehkäisevän työn toteuttajana kouluympäristössä.
Vastaavanlaisia opinnäytetöitä on tehty mielenterveys- ja päihdetyökentältä, varhaiskasvatuspuolelta, lastensuojelutyöstä sekä ikäihmisten parissa työskentelevistä sosionomeista.