Trendikkään smoothien tuotekehitys : Case: Foodwest Oy
Mäki, Vesta (2017)
Mäki, Vesta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015911
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää kaksi trendikästä smoothieta, jotka edustavat tämän hetken arvokäsitystä elintarviketrendeistä. Tuotteet suunniteltiin Arctic Jewels –brändin alle, joka on Foodwest Oy:n, BSRT:n ja PackageMedian yhteinen brändi. Toisella tuotekehitystyön tuloksena syntyneellä tuotteella osallistuttiin kesällä 2017 Lidl-myymäläketjun järjestämään vientikilpailuun. Työn toimeksiantajana toimi Foodwest Oy, joka on johtava suomalainen elintarvikealan asiantuntijayritys.
Jokisen (2001, 9 -14) mukaan tuotekehitys on toimintaa, joka eri toimintavaiheiden kautta oikein suoritettuna tuottaa uuden tai parannellun tuotteen. Trendien hallinta ja tulevaisuuden ennakointi ovat varautumiskeinoja, joiden avulla yritys voi tuottaa itselleen merkittäviä kilpailuetuja (Härmä 2015). Työ taustoitettiin Mäen (2017) kehittämistyöllä ”Trendiopas tuotekehityksen tueksi. Case: Foodwest Oy.”, jonka tarkoituksena oli selvittään erityisesti Suomeen valtavirtaistumassa olevat elintarvikealan trendit. Trendioppaan avulla tuotteisiin valittiin ajankohtaiset, trendikkäät ja innovatiiviset raaka-aineet.
Tuotekehitysprosessi perustui kirjallisuustaustaan sekä varsinaisen tuotekehitys-prosessin dokumentointiin. Vuori (2010, 7) korostaa dokumenttien avulla ajatuksen ulkoistamista, jolloin ajattelun laatu paranee ja tehostuu. Dokumentointi toimii työn tukena sekä auttaa ratkaisemaan työn aikana syntyviä ristiriitoja (Vuori 2010, 1).
Työn tuloksena saatiin kaksi smoothieta, jotka edustavat erityisesti terveysmega-trendiä. Tuotteet sopivat Arctic Jewels -brändin teemaan sekä sisältävät useam-man trendikkään raaka-aineen. Tuotteet eivät sisällä lisättyä sokeria ja niistä voi-daan käyttää ravitsemusväitettä ”Ei lisättyjä sokereita”.
Jokisen (2001, 9 -14) mukaan tuotekehitys on toimintaa, joka eri toimintavaiheiden kautta oikein suoritettuna tuottaa uuden tai parannellun tuotteen. Trendien hallinta ja tulevaisuuden ennakointi ovat varautumiskeinoja, joiden avulla yritys voi tuottaa itselleen merkittäviä kilpailuetuja (Härmä 2015). Työ taustoitettiin Mäen (2017) kehittämistyöllä ”Trendiopas tuotekehityksen tueksi. Case: Foodwest Oy.”, jonka tarkoituksena oli selvittään erityisesti Suomeen valtavirtaistumassa olevat elintarvikealan trendit. Trendioppaan avulla tuotteisiin valittiin ajankohtaiset, trendikkäät ja innovatiiviset raaka-aineet.
Tuotekehitysprosessi perustui kirjallisuustaustaan sekä varsinaisen tuotekehitys-prosessin dokumentointiin. Vuori (2010, 7) korostaa dokumenttien avulla ajatuksen ulkoistamista, jolloin ajattelun laatu paranee ja tehostuu. Dokumentointi toimii työn tukena sekä auttaa ratkaisemaan työn aikana syntyviä ristiriitoja (Vuori 2010, 1).
Työn tuloksena saatiin kaksi smoothieta, jotka edustavat erityisesti terveysmega-trendiä. Tuotteet sopivat Arctic Jewels -brändin teemaan sekä sisältävät useam-man trendikkään raaka-aineen. Tuotteet eivät sisällä lisättyä sokeria ja niistä voi-daan käyttää ravitsemusväitettä ”Ei lisättyjä sokereita”.