HTML5-Retropelinkehitys Construct 2 - sovelluksella
Mattila, Jukka (2017)
Mattila, Jukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä Construct 2 toimivuutta HTML5-retropelien kehityksessä. Opinnäytetyö selvittää HTML5- merkkikielen perusteet pelintekijän näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyö käy läpi erilaisia HTML5- pelinkehitystekniikoita sekä työkaluja.
Pelinkehitys on Suomessa nousussa ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös pienille pelinkehittäjille tuottaa pelejä massoille. Opinnäytetyö opastaa aloittelevalle pelintekijälle retropelien käsitteet. Se sisältää itseopiskelumateriaalia, jonka avulla käyttäjä oppii Construct 2 -työkalun HTML5-pelinkehityksen alkeet. Sen avulla käyttäjä voi luoda yksinkertaisen Construct 2 -pelin.
Tutkimuksen näkökulmasta, opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, onko järjestelmällä mahdollista tuottaa valmis peli omatoimisesti, joten opinnäytetyössä käydään läpi kokonainen, itse tuotettu retropeli. Peli on toteutettu Construct 2 - sovelluksella ja julkaistu verkkoselaimella toimivaksi. Kaikki pelin sisältö on tuotettu itse.
Opinnäytetyö näyttää toteen, että järjestelmä soveltuu ainakin pienimuotoiseen pelinkehitykseen, tai niinsanottuun indie-pelinkehitykseen. Opinnäytetyö ei selvitä pelinkehitystä taloudellisesta näkökulmasta vaan keskittyy pelinkehityksen filosofiaan sekä itseopiskelutaidon kehittämiseen.
Pelinkehitys on Suomessa nousussa ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös pienille pelinkehittäjille tuottaa pelejä massoille. Opinnäytetyö opastaa aloittelevalle pelintekijälle retropelien käsitteet. Se sisältää itseopiskelumateriaalia, jonka avulla käyttäjä oppii Construct 2 -työkalun HTML5-pelinkehityksen alkeet. Sen avulla käyttäjä voi luoda yksinkertaisen Construct 2 -pelin.
Tutkimuksen näkökulmasta, opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, onko järjestelmällä mahdollista tuottaa valmis peli omatoimisesti, joten opinnäytetyössä käydään läpi kokonainen, itse tuotettu retropeli. Peli on toteutettu Construct 2 - sovelluksella ja julkaistu verkkoselaimella toimivaksi. Kaikki pelin sisältö on tuotettu itse.
Opinnäytetyö näyttää toteen, että järjestelmä soveltuu ainakin pienimuotoiseen pelinkehitykseen, tai niinsanottuun indie-pelinkehitykseen. Opinnäytetyö ei selvitä pelinkehitystä taloudellisesta näkökulmasta vaan keskittyy pelinkehityksen filosofiaan sekä itseopiskelutaidon kehittämiseen.