Pylly ylös -kampanja Skinnarilan kampuksella – sai pyllyt nousemaan
Niemelä, Annukka; Karsikko, Noora (2017)
Niemelä, Annukka
Karsikko, Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915899
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Pylly ylös -kampanjan vaikutuksia Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun henkilökuntaan sekä opiskelijoihin maaliskuusta 2016 maaliskuuhun 2017. Pylly ylös -kampanja on Turun yliopiston ja Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön käynnistämä kampanja, jonka tarkoituksena on vähentää päivittäistä istumista ja lisätä taukoliikuntaa. Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon ja Saimaan ammattikorkeakouluun kampanja on otettu käyttöön syksyllä 2016. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Saimaan korkeakoululiikunnan, Lappeenrannan teknillisen yliopiston, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö ja Saimaan ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja analyysi perustui kahden kyselyn tulosten vertailuun. Maaliskuun 2016 aineisto koostui 138 vastauksesta ja maaliskuun 2017 aineisto 272 vastauksesta. Maaliskuussa 2016 toteutettu kysely tehtiin lomakekyselynä ja maaliskuun 2017 kysely verkkokyselynä Webropolia apuna käyttäen. Molempien kyselyiden aineistojen analysoinnissa käytettiin IBM SPSS statistics 24 -ohjelmaa.
Pylly ylös -kampanja tavoitti valtaosan kyselyyn vastanneista henkilöistä ja se onnistui konkreettisesti vaikuttamaan noin 50%:iin vastaajista. Henkilökunta istui huomattavasti opiskelijoita vähemmän ja alle 30-vuotiaat istuivat ajallisesti eniten. Saimaan ammattikorkeakoulussa järjestettiin viime vuoteen verrattuna noin 33% enemmän tilaisuuksia, joissa istumista tauotettiin. Lisäksi Saimaan ammattikorkeakoulussa istuttiin noin 20% vähemmän kuin Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja analyysi perustui kahden kyselyn tulosten vertailuun. Maaliskuun 2016 aineisto koostui 138 vastauksesta ja maaliskuun 2017 aineisto 272 vastauksesta. Maaliskuussa 2016 toteutettu kysely tehtiin lomakekyselynä ja maaliskuun 2017 kysely verkkokyselynä Webropolia apuna käyttäen. Molempien kyselyiden aineistojen analysoinnissa käytettiin IBM SPSS statistics 24 -ohjelmaa.
Pylly ylös -kampanja tavoitti valtaosan kyselyyn vastanneista henkilöistä ja se onnistui konkreettisesti vaikuttamaan noin 50%:iin vastaajista. Henkilökunta istui huomattavasti opiskelijoita vähemmän ja alle 30-vuotiaat istuivat ajallisesti eniten. Saimaan ammattikorkeakoulussa järjestettiin viime vuoteen verrattuna noin 33% enemmän tilaisuuksia, joissa istumista tauotettiin. Lisäksi Saimaan ammattikorkeakoulussa istuttiin noin 20% vähemmän kuin Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.