Radiomainoskampanjan suunnittelu ja toteutus Suomi 100 -juhlavuonna
Hämäläinen, Saija (2017)
Hämäläinen, Saija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816121
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa onnistunut radiomainoskampanja Suomi 100 -juhlavuodelle. Kampanjointiin valittiin yhdeksän kainuulaista juhlavuoden tapahtumaa, joita mainostetaan paikallisradiossa. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään tarkemmin yhtä tapahtumaa, johon suunniteltiin pääviesti, kartoitettiin tavoiteltavat kohderyhmät, mietittiin toteutettava ajankohta sekä laadittiin mainoksen käsikirjoitus. Tavoite on luoda toimeksiantajalle toimiva radiomainoskampanja sekä kehittää opiskelijan valmiuksia tietojen ja taitojen soveltamiseen ammattiopintoihin liittyvissä asiantuntijatehtävissä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Kainuun liitto.
Työn teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää, kampanjasuunnittelua ja radiomainonnan oleellisimpia asiakokonaisuuksia. Ymmärtääkseen radiomainonnan ja kampanjoinnin pääpiirteet on etsittävä tietoa onnistuneen mainoskampanjan toteutukseen ja hallitsemiseen liittyvistä keskeisistä tekijöistä. Empiria koostuu varsinaisesta radiomainoskampanjasuunnitelmasta ja sen sisällöstä sekä työssä perehdytään yksittäisen tapahtuman radiomainonnan suunnitteluun ja toteutukseen.
Kehittämistyössä tuli tutustua Kainuun liiton käyttämiin Suomi 100 -juhlavuoden markkinointikanaviin, perehtyä Radio Kajauksen radiomainontaan ja etsiä laajalti teoriaa kampanjan suunnittelemiseen ja toteutukseen liittyvistä aihealueista. Suunnitelman konkreettinen toteutus vaati myös taittoon sopivan tietokoneohjelmiston käyttöä. Lopputuloksena saatiin valmis radiomainoskampanjasuunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää loppuvuoden mainonnassa ja mahdollisesti myös tulevaisuudessa muita kampanjoita ajatellen.
Työn teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää, kampanjasuunnittelua ja radiomainonnan oleellisimpia asiakokonaisuuksia. Ymmärtääkseen radiomainonnan ja kampanjoinnin pääpiirteet on etsittävä tietoa onnistuneen mainoskampanjan toteutukseen ja hallitsemiseen liittyvistä keskeisistä tekijöistä. Empiria koostuu varsinaisesta radiomainoskampanjasuunnitelmasta ja sen sisällöstä sekä työssä perehdytään yksittäisen tapahtuman radiomainonnan suunnitteluun ja toteutukseen.
Kehittämistyössä tuli tutustua Kainuun liiton käyttämiin Suomi 100 -juhlavuoden markkinointikanaviin, perehtyä Radio Kajauksen radiomainontaan ja etsiä laajalti teoriaa kampanjan suunnittelemiseen ja toteutukseen liittyvistä aihealueista. Suunnitelman konkreettinen toteutus vaati myös taittoon sopivan tietokoneohjelmiston käyttöä. Lopputuloksena saatiin valmis radiomainoskampanjasuunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää loppuvuoden mainonnassa ja mahdollisesti myös tulevaisuudessa muita kampanjoita ajatellen.