Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia työelämävalmiuksistaan
Simola, Elina (2017)
Simola, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816138
Tiivistelmä
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa. Työntekijä tarvitsee työelämässä menestyäkseen ammattitaidon ja osaamisen lisäksi yleisiä, työtehtävistä riippumattomia valmiuksia, kykyjä ja taitoja. Näitä valmiuksia kutsutaan yleisiksi työelämävalmiuksiksi, joita ovat esimerkiksi ajankäytön hallinta ja toimiminen erilaisten ihmisten kanssa. Työelämävalmiudet eivät ole sidoksissa tiettyyn ammattialaan, vaan ne ovat hyvin yleisiä jokapäiväisiä taitoja. Ammattikorkeakouluopintojen aikana opiskelijoiden tulisi saada työelämässä tarvittavat perustiedot ja -taidot toimia oman alan asiantuntijatehtävissä. Koulutuksen aikana opiskelijat oppivat ja kehittävät omia työelämävalmiuksiaan niin teoriaopinnoissa kuin harjoitteluissakin. Tulevaisuuden työelämässä työelämävalmiuksien merkitys kasvaa koko ajan. Oulun ammattikorkeakoulu osallistuu Valmiina työelämään- hankkeeseen, jonka yhtenä tavoitteena on kehittää opiskelijoiden työelämävalmiuksia paremmiksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia työelämävalmiuksistaan opintojen loppuvaiheessa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin opintoihin kuuluvat teoriaopinnot ja harjoittelut ovat tukeneet opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittymistä. Tutkimus on kvantitatiivinen kartoittava tutkimus. Tutkimukseen osallistuivat Oulun ammattikorkeakoulun ensihoitaja-, kätilö-, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitaja opiskelijat, jotka opiskelevat viimeistä vuottaan. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 41 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 19,5 prosenttia. Saatu aineisto analysoitiin tilastollisia testejä käyttäen.
Tutkimukset tulokset ovat suuntaa antavia tutkimuksen pienen aineiston vuoksi. Tutkimusaineiston perusteella voidaan kuitenkin todeta, että opiskelijat kokivat työelämävalmiutensa hyviksi. Tästä huolimatta suurin osa tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista olisi ollut kiinnostunut kehittämään omia työelämävalmiuksiaan niihin keskittyvällä opintojaksolla. Tuloksista voidaan päätellä, että ammattikorkeakoulussa opiskeltavat teoriaopinnot ja harjoittelut ovat onnistuneet kehittämään opiskelijoiden työelämävalmiuksia. Opiskelijat kokivat, että opintoihin kuuluvat harjoittelut ovat kehittäneet työelämävalmiuksia teoriaopintoihin verrattuna hieman paremmin.
Tutkimuksen tulosten perusteella olisi mielenkiintoista selvittää laajemmin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kiinnostusta osallistua työelämävalmiuksiin keskittyvään opintojaksoon. Opintojakson pilotoinnin jälkeen ammattikorkeakoulu voisi miettiä, olisiko ammattikorkeakoululla mahdollisuutta tarjota opiskelijoille työelämävalmiuksia kehittävää opintojaksoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia työelämävalmiuksistaan opintojen loppuvaiheessa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin opintoihin kuuluvat teoriaopinnot ja harjoittelut ovat tukeneet opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittymistä. Tutkimus on kvantitatiivinen kartoittava tutkimus. Tutkimukseen osallistuivat Oulun ammattikorkeakoulun ensihoitaja-, kätilö-, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitaja opiskelijat, jotka opiskelevat viimeistä vuottaan. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 41 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 19,5 prosenttia. Saatu aineisto analysoitiin tilastollisia testejä käyttäen.
Tutkimukset tulokset ovat suuntaa antavia tutkimuksen pienen aineiston vuoksi. Tutkimusaineiston perusteella voidaan kuitenkin todeta, että opiskelijat kokivat työelämävalmiutensa hyviksi. Tästä huolimatta suurin osa tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista olisi ollut kiinnostunut kehittämään omia työelämävalmiuksiaan niihin keskittyvällä opintojaksolla. Tuloksista voidaan päätellä, että ammattikorkeakoulussa opiskeltavat teoriaopinnot ja harjoittelut ovat onnistuneet kehittämään opiskelijoiden työelämävalmiuksia. Opiskelijat kokivat, että opintoihin kuuluvat harjoittelut ovat kehittäneet työelämävalmiuksia teoriaopintoihin verrattuna hieman paremmin.
Tutkimuksen tulosten perusteella olisi mielenkiintoista selvittää laajemmin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kiinnostusta osallistua työelämävalmiuksiin keskittyvään opintojaksoon. Opintojakson pilotoinnin jälkeen ammattikorkeakoulu voisi miettiä, olisiko ammattikorkeakoululla mahdollisuutta tarjota opiskelijoille työelämävalmiuksia kehittävää opintojaksoa.