Koulukiusaaminen ja verkkokiusaaminen : Yläkoulun oppilaiden näkemyksiä kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
Hirvelä, Piia (2017)
Hirvelä, Piia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616327
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan koulukiusaamista ja verkkokiusaamista sekä oppilaiden näkemyksiä kiusaamiseen puuttumisessa. Tutkimus toteutettiin eräässä eteläpohjalaisessa yläkoulussa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään koulukiusaamisen ja verkkokiusaamisen laajuutta sekä sitä, kiusataanko koulussa kiusattuja oppilaita myös verkossa. Tavoitteena on tarjota tietoa ja keinoja koulukiusaamiseen sekä verkkokiusaamiseen puuttumiseen.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla joulukuussa 2016. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistuivat erään eteläpohjalaisen yläkoulun 8.–9.-luokkien oppilaat. Tutkimukseen osallistui yhteensä 125 oppilasta. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja avoimet kysymykset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittavat, että kyseisessä yläkoulussa koulukiusaamista oli vain vähän. Suurin osa oppilaista ei ollut kokenut koulukiusaamista lainkaan (76,0 %) tai oli kokenut vain harvoin (21,6 %) viimeisen kahden kuukauden aikana. Oppilaista suuri osa ei ollut kokenut verkkokiusaamista lainkaan (83,2 %) viimeisen kahden kuukauden aikana tai oli kokenut kiusaamista vain harvoin (13,6 %). Väittämän nettikiusaaminen satuttaa enemmän kuin koulukiusaaminen kanssa eri mieltä (33,6 %) tai hieman eri mieltä (18,4 %) oli suurin osa oppilaista. Väittämän koulukiusaaminen satuttaa enemmän kuin nettikiusaaminen kanssa samaa mieltä puolestaan oli neljäsosa (26,4 %) ja eri mieltä 15,2 % oppilaista. Oppilaiden vastausten perusteella koulukiusaaminen satuttaa enemmän kuin verkkokiusaaminen, vaikka verkossa tapahtuva kiusaaminen tuntuukin oppilaiden mukaan ahdistavalta. Koulukiusaamisesta oppilaista suurin osa (37,6 %, n = 47) kertoisi asiasta luotettavalle aikuiselle. Muita keinoja olivat myös tilanteen väliin meneminen, puuttuminen ja asioista puhuminen.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla joulukuussa 2016. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistuivat erään eteläpohjalaisen yläkoulun 8.–9.-luokkien oppilaat. Tutkimukseen osallistui yhteensä 125 oppilasta. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja avoimet kysymykset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittavat, että kyseisessä yläkoulussa koulukiusaamista oli vain vähän. Suurin osa oppilaista ei ollut kokenut koulukiusaamista lainkaan (76,0 %) tai oli kokenut vain harvoin (21,6 %) viimeisen kahden kuukauden aikana. Oppilaista suuri osa ei ollut kokenut verkkokiusaamista lainkaan (83,2 %) viimeisen kahden kuukauden aikana tai oli kokenut kiusaamista vain harvoin (13,6 %). Väittämän nettikiusaaminen satuttaa enemmän kuin koulukiusaaminen kanssa eri mieltä (33,6 %) tai hieman eri mieltä (18,4 %) oli suurin osa oppilaista. Väittämän koulukiusaaminen satuttaa enemmän kuin nettikiusaaminen kanssa samaa mieltä puolestaan oli neljäsosa (26,4 %) ja eri mieltä 15,2 % oppilaista. Oppilaiden vastausten perusteella koulukiusaaminen satuttaa enemmän kuin verkkokiusaaminen, vaikka verkossa tapahtuva kiusaaminen tuntuukin oppilaiden mukaan ahdistavalta. Koulukiusaamisesta oppilaista suurin osa (37,6 %, n = 47) kertoisi asiasta luotettavalle aikuiselle. Muita keinoja olivat myös tilanteen väliin meneminen, puuttuminen ja asioista puhuminen.