Koulutuksen järjestäjän strategiset kumppanuudet : Case: Keuda
Manninen, Anneli (2017)
Manninen, Anneli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa reunaehtoja ja elementtejä kumppanuusstrategian laadintaan ja strategisten kumppaneiden valintaan sekä saada välineitä strategiaa tukevien kumppanuuksien ymmärtämiseen ja tavoitteelliseen kehittämiseen. Työssä kuvataan kohdeorganisaation nykyisten kumppaneiden näkemystä kumppanuuden kehittämistarpeista sekä hahmotetaan laajempaan teoreettiseen näkökulmaan perustuvia kumppanuuden kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia. Tutkimusongelmana olivat tulevaisuuden tuotteet ja palvelut, arvonluonti, tulevaisuuden kumppanuudet sekä kumppanuuden onnistumisen mittaaminen.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakkuuden hallinnan viitekehystä, jonka elementtejä ovat arvonluonti, kanavat, tiedonhallinta ja seuranta. Tietopohjaa laajennettiin liiketoimintamallin, asiakasstrategian sekä arvonmuodostuksen kokonaisuuksiin kumppanuuden ja erityisesti strategisten kumppanuuksien laajempien kytkösten ja merkityksen ymmärtämiseksi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhden tapauksen avulla laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui useassa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen tiedonkeruu toteutettiin kumppanuusfoorumin tiimityöskentelyssä. Arvonluonnin osa-aluetta syvennettiin tämän jälkeen teemahaastatteluiden avulla. Viimevaiheessa työpajatyöskentelyssä arvioitiin saatuja tuloksia ja tulevaisuuden kumppanuuksien kenttää. Analysointi tehtiin sekä aineisto että teorialähtöisesti.
Tutkimus osoitti, että kumppanuudessa ollaan selkeästi valmiita etenemään strategisempaan suuntaan. Tuotteissa ja palveluissa lähestytään toiminnan ydintä eli osaamisen ja osaamisvajeen tunnistamista sekä oppimisprosessin luomista. Arvonluonti kiteytyy kehittämiskumppanuuteen, jossa yhdessä panostetaan uusien palveluiden luomiseen, ideointiin ja kokeiluun sekä tulevaisuuden rakentamiseen. Onnistumista voidaan tällöin arvioida vain yhdessä kumppanuuskohtaisesti sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Tulevaisuuden kumppanuudet edellyttävät strategisten valintojen tekemistä liiketoiminta- ja liiketoimintamallitasolla. Myös prosessien tulee olla kunnossa. Kumppanuus kytkeytyy sekä visioon että strategisiin valintoihin ja mahdollistaa liiketoimintamallin ohella myös prosessien kehittämisen.
Kumppanuuksia on lähestytty työelämän näkökulmasta. Uutena tutkimusalueena voi toimia yksilöasiakkaiden palveluiden kehittämiskumppanuudet. Strategista kumppanuutta voidaan lähestyä myös aluekehittämisen tai eri kumppanuussegmenttien näkökulmasta. Muita tutkimuskohteita ovat asiakkuuden ja strategisen kumppanuuden erojen ja jatkumon ymmärtäminen. Myös erilaiset kumppanuuden mallit ja niiden onnistumisen edellytykset kaipaavat lisävalaistusta.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakkuuden hallinnan viitekehystä, jonka elementtejä ovat arvonluonti, kanavat, tiedonhallinta ja seuranta. Tietopohjaa laajennettiin liiketoimintamallin, asiakasstrategian sekä arvonmuodostuksen kokonaisuuksiin kumppanuuden ja erityisesti strategisten kumppanuuksien laajempien kytkösten ja merkityksen ymmärtämiseksi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhden tapauksen avulla laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui useassa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen tiedonkeruu toteutettiin kumppanuusfoorumin tiimityöskentelyssä. Arvonluonnin osa-aluetta syvennettiin tämän jälkeen teemahaastatteluiden avulla. Viimevaiheessa työpajatyöskentelyssä arvioitiin saatuja tuloksia ja tulevaisuuden kumppanuuksien kenttää. Analysointi tehtiin sekä aineisto että teorialähtöisesti.
Tutkimus osoitti, että kumppanuudessa ollaan selkeästi valmiita etenemään strategisempaan suuntaan. Tuotteissa ja palveluissa lähestytään toiminnan ydintä eli osaamisen ja osaamisvajeen tunnistamista sekä oppimisprosessin luomista. Arvonluonti kiteytyy kehittämiskumppanuuteen, jossa yhdessä panostetaan uusien palveluiden luomiseen, ideointiin ja kokeiluun sekä tulevaisuuden rakentamiseen. Onnistumista voidaan tällöin arvioida vain yhdessä kumppanuuskohtaisesti sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Tulevaisuuden kumppanuudet edellyttävät strategisten valintojen tekemistä liiketoiminta- ja liiketoimintamallitasolla. Myös prosessien tulee olla kunnossa. Kumppanuus kytkeytyy sekä visioon että strategisiin valintoihin ja mahdollistaa liiketoimintamallin ohella myös prosessien kehittämisen.
Kumppanuuksia on lähestytty työelämän näkökulmasta. Uutena tutkimusalueena voi toimia yksilöasiakkaiden palveluiden kehittämiskumppanuudet. Strategista kumppanuutta voidaan lähestyä myös aluekehittämisen tai eri kumppanuussegmenttien näkökulmasta. Muita tutkimuskohteita ovat asiakkuuden ja strategisen kumppanuuden erojen ja jatkumon ymmärtäminen. Myös erilaiset kumppanuuden mallit ja niiden onnistumisen edellytykset kaipaavat lisävalaistusta.