Avoimen datan hyödyntäminen digitaalisissa palveluissa : Case: Turvallisesti perille -oppimispelisovellus
Rantanen, Katri; Kleimola, Mervi; Rinkinen, Niina (2017)
Rantanen, Katri
Kleimola, Mervi
Rinkinen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102916381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102916381
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja tuottaa tietoa avoimen datan ilmiöstä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta avoimesta datasta ja sen hyödynnettävyydestä. Kerätyn tiedon pohjalta tarkoitus oli myös kehittää konsepti avointa dataa hyödyntävästä digitaalisesta oppimispelisovelluksesta, joka toimii opinnäytetyön case-esimerkkinä. Opinnäytetyössä pohditaan kehitetyn konseptin sijoittumista avoimen datan laajempaan kontekstiin ja oppimispelisovelluksen tuomaa hyötyä ja kaupallistettavuutta.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii avoin data, käyttäjäkeskeinen suunnittelu, liiketoimintamallit sekä pelillisyys ja digitaaliset oppimispelit. Avoimen datan avulla saatiin ymmärrys, mitä ilmiötä ollaan tutkimassa ja mitä siitä jo tiedetään. Pelillisyys, digitaaliset oppimispelit ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu toimivat pohjana oppimispelisovelluksen konseptin kehittämiselle.
Avoimen datan ilmiön selvittämiseksi toteutettiin teemahaastattelut seitsemälle suomalaiselle avoimen datan asiantuntijalle ja sen parissa työskentelevälle henkilölle. Valitut haastateltavat edustivat sekä datan avaamisen että hyödyntämisen näkökulmia. Teemoja oli yhteensä kahdeksan, ja ne koskivat pääasiallisesti avoimen datan nykytilaa ja tulevaisuutta sekä avoimen datan hyötyjä ja riskejä. Avoimen datan haastattelututkimuksesta saatu tieto toimi pohjana oppimispelisovelluksen konseptin kehittämiselle, joka kehitettiin yhdistelemällä palvelumuotoilusta tunnetun Double Diamond- ja ihmiskeskeisen suunnitteluprosessimallin vaiheita. Sovelluksen osalta keskityttiin konseptin suunnitteluun ja kehittämiseen, mutta tekninen toteutus on rajattu pois opinnäytetyössä.
Kehittämistyössä käytettiin useita aineistonkeruumenetelmiä. Asiakasymmärrystä hankittiin kyselyiden, haastattelujen, havainnoinnin ja työpajojen avulla. Lisäksi hyödynnettiin useita erilaisia analysointi- ja tulkintamenetelmiä. Konseptia kehitettiin myös osallistumalla Cambridge Venture Camp 2017 -valmennusohjelmaan, jossa konseptia työstettiin erilaisilla palvelumuotoilun ja liikeidean kehittämisen menetelmillä. Ohjelman aikana konseptista saatiin palautetta ja opastusta konseptin kaupallistamiseen.
Eri vaiheiden kautta saatujen tulosten pohjalta tuotettiin avointa data hyödyntävän Turvallisesti perille -oppimispelisovelluksen konsepti, joka pitää sisällään palvelukonseptin yleiskuvauksen, keskeisten käyttäjäryhmien ja prototyypin esittelyn sekä käyttöliittymän toiminnallisen määrittelyn. Liiketoimintamalli esitellään Lean Business Model Canvasin muodossa. Lisäksi esitellään Value Proposition Canvas ja SWOT-analyysi. Valmiista konseptista pyydettiin lopuksi palautetta Vantaan Kaupungin avoimen datan asiantuntijalta.
Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja syntyneitä tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisia avointa dataa hyödyntäviä palveluita suunniteltaessa. Lisäksi oppimispelisovellus toteutuessaan toisi lisäarvoa lapsille ja heidän vanhemmilleen sekä yhteiskunnalle toimimalla työkaluna lasten liikenneturvallisuuden parantamisessa.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii avoin data, käyttäjäkeskeinen suunnittelu, liiketoimintamallit sekä pelillisyys ja digitaaliset oppimispelit. Avoimen datan avulla saatiin ymmärrys, mitä ilmiötä ollaan tutkimassa ja mitä siitä jo tiedetään. Pelillisyys, digitaaliset oppimispelit ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu toimivat pohjana oppimispelisovelluksen konseptin kehittämiselle.
Avoimen datan ilmiön selvittämiseksi toteutettiin teemahaastattelut seitsemälle suomalaiselle avoimen datan asiantuntijalle ja sen parissa työskentelevälle henkilölle. Valitut haastateltavat edustivat sekä datan avaamisen että hyödyntämisen näkökulmia. Teemoja oli yhteensä kahdeksan, ja ne koskivat pääasiallisesti avoimen datan nykytilaa ja tulevaisuutta sekä avoimen datan hyötyjä ja riskejä. Avoimen datan haastattelututkimuksesta saatu tieto toimi pohjana oppimispelisovelluksen konseptin kehittämiselle, joka kehitettiin yhdistelemällä palvelumuotoilusta tunnetun Double Diamond- ja ihmiskeskeisen suunnitteluprosessimallin vaiheita. Sovelluksen osalta keskityttiin konseptin suunnitteluun ja kehittämiseen, mutta tekninen toteutus on rajattu pois opinnäytetyössä.
Kehittämistyössä käytettiin useita aineistonkeruumenetelmiä. Asiakasymmärrystä hankittiin kyselyiden, haastattelujen, havainnoinnin ja työpajojen avulla. Lisäksi hyödynnettiin useita erilaisia analysointi- ja tulkintamenetelmiä. Konseptia kehitettiin myös osallistumalla Cambridge Venture Camp 2017 -valmennusohjelmaan, jossa konseptia työstettiin erilaisilla palvelumuotoilun ja liikeidean kehittämisen menetelmillä. Ohjelman aikana konseptista saatiin palautetta ja opastusta konseptin kaupallistamiseen.
Eri vaiheiden kautta saatujen tulosten pohjalta tuotettiin avointa data hyödyntävän Turvallisesti perille -oppimispelisovelluksen konsepti, joka pitää sisällään palvelukonseptin yleiskuvauksen, keskeisten käyttäjäryhmien ja prototyypin esittelyn sekä käyttöliittymän toiminnallisen määrittelyn. Liiketoimintamalli esitellään Lean Business Model Canvasin muodossa. Lisäksi esitellään Value Proposition Canvas ja SWOT-analyysi. Valmiista konseptista pyydettiin lopuksi palautetta Vantaan Kaupungin avoimen datan asiantuntijalta.
Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja syntyneitä tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisia avointa dataa hyödyntäviä palveluita suunniteltaessa. Lisäksi oppimispelisovellus toteutuessaan toisi lisäarvoa lapsille ja heidän vanhemmilleen sekä yhteiskunnalle toimimalla työkaluna lasten liikenneturvallisuuden parantamisessa.